خونریزی لثه: علت و درمان

خونریزی لثه نشانه‌ی هشداردهنده‌ی ابتلا به عارضه‌هایی بسیار جدی مانند التهاب لثه و بیماری لثه است. اگر هنگام مسواک زدن دندان‌ها از لثه‌هایتان خون می‌آید، ممکن است در ابتدای مسیر بسیار خطرناکی باشید که در نهایت به بیماری‌های قلبی ـ عروقی، دیابت، سکته مغزی و ... منتهی می‌شود. اگر لثه‌هایتان متورم است یا خونریزی دارد، کل دستگاه گردش خونتان در معرض حمله انواع باکتری‌های موجود در دهان است. علائمی چون ورم کردن و خونریزی لثه‌ها نشانه هشداری است که بدن به ما اعلام می‌کند تا هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنیم و اجازه ندهیم عارضه به حدی پیشرفت کند که بدن دیگر قادر به کنترل آن نباشد.

اگر از قرمزی، ورم کردن و خونریزی لثه‌ها به ستوه آمده‌اید، حتماً باید برای پیشگیری از تشدید و تبدیل شدن آن به عارضه‌های جدی‌تر اقدام کنید. بهترین و در واقع تنها روش برای این کار اطمینان از بی‌عیب و نقص بودن برنامه رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر اشتباهی در روش مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها ندارید، بهتر است در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید تا ایشان علت خونریزی لثه‌ها را تشخیص دهند و از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنند.  متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه با توجه به علت خونریزی لثه‌ها از روش‌های مختلفی مانند جرم‌گیری یا در موارد شدید از جراحی لثه برای متوقف کردن خونریزی‌ استفاده می‌کنند. جهت اطلاع بیشتر درباره شیوه‌های درمان خونریزی لثه و یا رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه می توانید با شماره‌های 02122392365 -02144155090 تماس حاصل فرمایید.

علل خونریزی لثه‌ها

عامل‌های متعددی باعث خونریزی لثه‌ها می‌شود که در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان

سهل‌انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان به باکتری‌های موجود در دهان اجازه می‌دهد که به شکلی غیرقابل کنترل و آزادانه رشد کنند. در این شرایط باکتری‌ها باعث تشکیل پلاک و در نهایت جرم روی دندان‌ها می‌شوند. تشکیل جرم و پلاک به التهاب لثه‌ها و ورم کردن و خونریزی آنها می‌انجامد. خونریزی لثه‌ها گاهی پی‌آمد نخ کشیدن دندان‌ها به روش اشتباه است. هنگام نخ کشیدن حتماً دقت کنید که نخ را در امتداد قوس طبیعی دندان‌ها حرکت دهید و نخ را با فشار تا روی لثه‌ها پایین نبرید.

تغییرات هورمونی

بسیاری از بانوان متوجه می‌شوند که مشکلات مربوط به لثه و دهان و دندان در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی بروز می‌یابد. افزایش هورمون در این دوره‌ها جریان خون را در لثه‌ها بیشتر می‌کند و باعث قرمز، متورم و حساس شدن آنها می‌شود. برخی بانوان قبل از هر عادت ماهانه با خونریزی و متورم شدن لثه‌ها مواجه می‌شوند و علائم‌شان پس از شروع شدن خونریزی ماهانه برطرف می‌شود. ورم کردن و خونریزی لثه‌ها در دوران بارداری معمولاً از ماه سوم شروع می‌شود و تا ماه هشتم ادامه می‌یابد. غیرمحتمل‌ترین این تغییرات هورمونی در دوران یائسگی رخ می‌دهد و بانوان را به شکایت مداوم از خشکی دهان وا می‌دارد. خشکی دهان به نوبه خود به متورم و زخم شدن لثه می‌انجامد و علت خونریزی لثه ها میباشد .

سرطان و شیمی درمانی

سرطان خون یا لوسمی عامل خونریزی در بسیاری از نقاط بدن از جمله لثه‌ها است. سرطان خون بر نحوه شکل‌گیری بافت‌هایی مانند مغز استخوان و سیستم لنفاوی توسط خون اثر می‌گذارد. بسیاری از بیمارانی که برای درمان سرطان از شیمی درمانی استفاده می‌کنند، دچار استوماتیت یا التهاب فراگیر دهان می‌شوند. به این ترتیب زخم و آفت دهان ایجاد می‌شود و زخم‌های روی لثه‌ها خونریزی می‌دهد.

خونریزی لثه گاهی پی‌آمد بیماری لثه است، اما گاهی یکی از علائم زخم و آفت دهان است که علت ایجاد آنها بیماری لثه نیست. نشانه‌های ابتلا به التهاب یا بیماری لثه عبارت است از:

• زخم شدن لثه‌ها
  • متورم شدن لثه‌ها
  • تغییر در بایت و شیوه روی هم قرار گرفتن دندان‌ها
  • تشکیل پاکت‌های عمیق بین دندان و لثه
  • خونریزی کردن لثه‌ها حین مسواک زدن و پس از آن
  • لق شدن یا حرکت کردن دندان‌ها
  • تحلیل رفتن لثه
  • قرمز شدن لثه
  • حساس شدن لثه‌ها به لمس

پیشرفت خونریزی لثه

در این تصویر پیشرفت خونریزی به ترتیب از چپ به راست به شرح یزر است:

•  لثه‌ها تیره می‌شوند و از رنگ صورتی روشن به قرمز درمی‌آیند. خونریزی حین مسواک زدن و پس از آن رخ می‌دهد.
  • خونریزی خود به خود و بدون محرکی مانند مسواک زدن شروع می‌شود.
  •  لثه‌ها تحلیل می‌روند و مدام خونریزی می‌کنند.
  •  لثه‌ها به شدت تحلیل می‌روند.  لثه‌ها مرتب خونریزی دارند و شدت خونریزی بیشتر است.

خطرهای خونریزی لثه

عوارض خونریزی لثه فقط به درد یا ناراحتی محدود نمی‌شود، هرچند اکثر بیماران از همین دو موضوع و خونریزی لثه‌ها شکایت دارند، اما اگر خونریزی لثه پی‌آمد بیماری لثه باشد، عوارض متعدد دیگری را نیز به دنبال دارد. اگر راهی برای خروج خون از بافت وجود دارد، منطقی است که راهی برای ورود اجسام خارجی به جریان خون نیز وجود داشته باشد. در این صورت باکتری‌های مضر موجود در دهان به جریان خون دسترسی پیدا می‌کند و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. این باکتری‌ها به پلاکت‌های خون می‌چسبد و باعث ایجاد لخته می‌شود که خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می‌دهد. در این شرایط احتمال بروز ده‌ها عارضه وجود دارد که شماری از آنها عبارت است از:

• اختلال‌های دستگاه گوارش
  • اختلال‌های تنفسی
  • افزایش خطر حمله قلبی
  • سرطان پانکراس
  • زایمان زودرس
  • کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد
  • افزایش خطر سکته مغزی

درمان

درمان خونریزی لثه با توجه به علت آن انجام می‌شود؛ درهر حال تحت هر شرایطی رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. بیماران دچار خونریزی لثه نباید غذاهایی با لبه‌های تیز مانند بادام زمینی، چیپس یا تاکو میل کنند. بیمار باید از مسواک نرم استفاده کند، دندان‌ها را با احتیاط مسواک بزند تا مسواک به لثه‌ها برخورد نکند.خونریزی لثه ممکن است به روش های مختلف خانگی و پزشکی انجام شود. درمان خانگی خونریزی لثه باید توصیه‌های مربوط به درمان عوارضی مانند بیماری لثه به دقت رعایت شود.

جرم‌گیری و تصحیح سطح ریشه

جرم‌گیری عمقی و تصحیح سطح ریشه‌ی دندان‌ها درمانی غیرجراحی است که تحت بی‌حسی موضعی به منظور زدودن جرم و پلاک از بالا و زیر خط لثه و همچنین پاک کردن لکه‌های ناهموار روی ریشه دندان و صاف کردن سطح دندان انجام می‌شود. با صاف کردن لکه‌های ناهموار باکتری‌ها از روی دندان پاک می‌شود و سطح تمیزی برای اتصال مجدد لثه‌ها به دندان‌ها به دست می‌آید. چنانچه دندانپزشک یا متخصص لثه جرم‌گیری و تصحیح سطح ریشه را توصیه کند، یعنی پلاک و جرم (پلاک سخت شده) زیر لثه جمع شده است و باید زدوده شود.

جراحی

اگر بیماری لثه پیشرفته باشد، دندانپزشک درمان مستمر خونریزی لثه را توصیه می‌کند. در بعضی موارد لازم است جراحی لثه برای کنترل خونریزی انجام شود.

همان‌طور که اشاره شد خونریزی لثه ممکن است نتیجه بیماری لثه یا اختلال در دیگر عملکردهای طبیعی بدن باشد. با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید از خونریزی لثه پیشگیری کنید یا عارضه بروز یافته را تحت کنترل درآورید:

• رعایت بهداشت دهان و دندان: دندان‌ها را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. ویتامین ث و کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب پس از غذا خوردن ذرات غذا را از روی دندان‌ها پاک می‌کند و احتمال این که باکتری‌ها بتوانند با تشکیل پلاک به لثه‌ها آسیب بزنند، کاهش می‌یابد.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.
  • غذاها یا نوشیدنی‌های بسیار سرد یا داغ میل نکنید. اگر از مشکلات لثه رنج می‌برید، متوجه خواهید شد که خوراکی‌های ولرم یا خنک باعث ناراحتی نمی‌شود.
  • آرام باشید. استرس سطح هورمون را افزایش می‌دهد و در نتیجه احتمال بروز التهاب در سراسر بدن، از جمله لثه‌ها بالاتر می‌رود.