درمان آبسه یا عفونت دندان و لثه

از آنجایی  که بیشتر آبسه‌ها صرف نظر از اینکه مربوط به لثه یا دندان باشند، دردناک هستند، اکثر افراد بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی خواهند بود. آبسه به خودی خود برطرف نمی‌شود بنابراین مراجعه به  متخصص در اسرع وقت بسیار مهم می‌باشد. هر چند تشخیص اینکه آنچه تجربه می‌کنید واقعاً آبسه است دشوار است، بنابراین در ادامه علائم شایع عفونت لثه یا دندان ذکر می‌شود.

دندان درد، لثه‌های قرمز متورم، درد ضربان‌دار و ماندگار بخصوص در هنگام جویدن، ورم در فک یا صورت، مزه ناخوشایند در دهان و بوی بد دهان همگی علائم آبسه دندان یا لثه می‌باشند. اگر چنین علائمی را تجربه می‌کنید، بلافاصله به دنبال مراقبت پزشکی از یک متخصص باشید. در موارد نادر عفونت ناشی از آبسه در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر شود.

برای مشاوره با متخصصان ما درباره آبسه یا عفونت دندان و لثه و یا رزرو نوبت کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه می‌توانید با شماره‌های 02122392365 -02144155090  تماس حاصل فرمایید.

علت

دلیل عفونت‌ دندان و لثه رشد مستقیم باکتری از فضاهای پالپ یک دندان یا سطوح عمیق ریشه یک دندان به بافت‌های نرم و استخوان‌های نگهدارنده‌ی صورت و گردن است.

علائم

نشانه‌ی اصلی آبسه دندان و لثه درد ضربان‌دار در دهان است که فروکش نمی‌کند. در صورتی که دچار دندان درد هستید، ممکن است ناشی از آبسه باشد. معمولاً ناحیه‌ای از دهان که دارای آبسه است به جویدن حساس بوده و مسواک زدن دندان‌ها دشوار و دردناک خواهد بود. یک علامت دیگر تورم غدد لنفاوی در گردن است که باعث سخت و دردناک شدن بلعیدن می‌گردد، که گاهی اوقات همراه با تب نیز می‌باشد. فشار در سینوس‌ها می‌تواند یکی دیگر از علائم آبسه دندان یا لثه باشد.

انواع

دو نوع آبسه وجود دارد: آبسه لثه یا آبسه دندان.

آبسه لثه

آبسه لثه معمولاً ناشی از عفونت در فضای بین دندان و لثه است. ممکن است عفونت پس از اینکه ذرات غذا بین لثه و دندان گیر افتادند، رخ دهد. در افراد مبتلا به بیماری‌های شدید لثه، باکتری‌ها می‌توانند در زیر لثه یا داخل استخوان تجمع پیدا کنند.

آبسه دندان (آبسه پری‌اپیکال)

آبسه دندان در داخل دندان رخ می‌دهد. این وضعیت زمانی پدید می‌آید که عصب دندان مرده باشد یا در حال از بین رفتن باشد. این نوع آبسه در نوک ریشه‌ی دندان آغاز شده و سپس به استخوان اطراف گسترش پیدا می‌کند.

عوارض عدم درمان آبسه

عفونت باکتریایی ناشی از آبسه دندان در صورتی که به فک، گردن یا مغز انتقال پیدا کند، یک عفونت تهدید کننده حیات است و اگر در سرتاسر بدن گسترش ‌یابد، می‌تواند به شدت خطرناک باشد. عوارض نادر اما جدی عبارتند از آنژین لودویگ که می‌تواند راه هوایی را ببندد و باعث خفگی شود، گندخونی که عفونت خون است؛ آبسه مغزی که اغلب نیاز به تخلیه با عمل جراحی، تسکین فشار داخل جمجمه و درمان با اکسیژن پرفشار دارد و سایر عفونت‌های باکتریایی مانند مننژیت که ممکن است نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان داشته باشد. در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف خطر گسترش عفونت باکتریایی از دندان‌ها به سایر بخش‌های بدن بیشتر است و به دلیل نزدیک بودن دندان‌ها به مغز، عفونت‌ها می‌توانند به سرعت از دندان به فک و مغز برسند.

اقداماتی که باید در صورت ابتلا به آبسه انجام داد

بهترین اقدامی که باید انجام داد تماس و مراجعه فوری به دندانپزشک است. قبل از مراجعه به دندانپزشک و درمان عفونت دندان می‌توان چند مرحله را برای تسکین درد دندان انجام داد.

• زبان خود را به آرامی در اطراف دهان حرکت دهید تا یک برآمدگی متورم و به اندازه نخود را حس کنید (که عفونت لثه است). اگر چیز متورمی را حس نمی‌کنید اما همچنان این ناحیه دردناک و حساس است ممکن است آبسه دندان باشد، بنابراین باید اقدامات زیر را نیز انجام دهید.
  • یک محلول آب نمک را با ترکیب نصف قاشق چای‌خوری نمک و یک لیوان آب گرم تهیه کنید. سپس از آن برای غرغره کردن در داخل دهان به مدت ۶۰ ثانیه استفاده کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا به فروکش کردن درد کمک کند. احتمال دارد که این روش باعث تسکین درد شود اما حتی در این صورت نیز باید آبسه درمان شود بنابراین مراجعه به دندانپزشک نباید به تاخیر انداخته شود.
  • اگر درد یا ورم در جای دیگر وجود داشته باشد، قرار دادن یک کیسه یخ روی صورت می‌تواند کمی باعث تسکین شود.
  • مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن می‌تواند به تسکین موقت درد کمک کند.

درمان دندانپزشکی برای آبسه دندان و لثه

بیشتر آبسه‌های دهان پس از اینکه بطور کامل پاک‌سازی شدند، چرک تخلیه شد و عفونت بطور مناسب تحت درمان قرار گرفت بهبود پیدا می‌کنند. سه روش اصلی وجود دارد که ممکن است دندانپزشک برای درمان آبسه استفاده کند که بستگی به نوع آن دارد.

• در صورتی که فیستول وجود داشته باشد (یک سوراخ در سقف دهان)، دندانپزشک به احتمال زیاد یک ماده نازک و انعطاف‌پذیر را وارد فیستول می‌کند تا منشأ عفونت را مشخص کند. سپس این ماده در زیر نور پرتوی ایکس ظاهر می‌شود که می‌تواند محل انتهای فیستول و در نتیجه منشأ آبسه را به دندانپزشک نشان دهد. پس از مشخص شدن محل آن، عفونت تخلیه شده و فیستول نیز به خودی خود بسته شده و بهبود می‌یابد.
  • در صورتی که دندان در اثر آبسه دچار آسیب شده باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. در این صورت، دندانپزشک یک سوراخ کوچک را در لثه ایجاد می‌کند تا مایع آبسه بتواند بطور مناسب تخلیه شود. سپس دندان کشیده شده و ادامه درمان انجام می‌شود.
  • اگر آبسه دندان وجود داشته باشد و منشأ عفونت داخل خود دندان باشد، دندانپزشک یک سوراخ کوچک در دهان ایجاد می‌کند تا یک راه برای تخلیه مایع ایجاد شود. سپس عصب‌کشی دندان انجام می‌گیرد و پس از آن دندان پر شده یا روکش می‌شود.
  • پس از عمل، معمولاً دندانپزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند یا توصیه می‌کند که از داروهای مسکن برای تسکین درد و کمک به فرایند بهبودی استفاده نمایید.

پیشگیری نقش مهمی را در حفظ سلامت دندان ایفا می‌کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بطور روزانه و معاینه منظم دندان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان و آبسه کمک کند.

• به خاطر داشته باشید که هر روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • در صورت تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان و درمان فوری، حفره‌هایی که می‌توانند منجر به آبسه شوند اغلب قابل اصلاح هستند.
  • پرهیز از مصرف سیگار و مصرف بیش از حد الکل می‌تواند موثر باشد.