درمان دندان درد در کودکان

هنگامی که کودک شما دچار دندان ‌درد می‌گردد هرگز درمانده و عصبی نشوید. تحمل درد ‌دندان برای کودکان بسیار دشوار است. از عوارض دندان‌ درد در کودکان می‌توان به بی‌خواب درشب، کابوس، ونخوابیدن کودک و خانواده اشاره کرد.

هنگامی که کودک شما دچار دندان ‌درد می‌گردد هرگز درمانده و عصبی نشوید. تحمل درد ‌دندان برای کودکان بسیار دشوار است. از عوارض دندان‌ درد در کودکان می‌توان به بی‌خواب درشب، کابوس، و نخوابیدن کودک و خانواده اشاره کرد.از آن‌جایی‌که رفتن به دندانپزشک برای کودکان بسیار وحشتناک است وحتی تحمل درد خدمات دندانپزشکی بسیار دردناک‌تر ازخود دندان‌ درد است، در چنین مواقعی کودکان ترجیح می‌دهند که با داروهای مسکن درد‌ خود را تسکین دهند. نکته‌ای که در این هنگام حائز اهمیت است این‌ است که پدر و مادرها برای رفع چنین مشکلی بهتر است با ملایمت و بدون تحریک ترس و اضطراب در کودک، خیلی سریع وارد عمل شوند.

وقتی کودک شما دچار دندان‌ درد است باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کرد. به‌ منظور اطمینان از سلامت دندان کودکان بهتر است به‌طور مکرر و منظم  آن‌ها را برای چکاپ به دندانپزشک اطفال ببریم. در کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه خدمات دندانپزشکی در سطح برتر و در محیطی کاملا دوستانه و صمیمی به کودکان ارائه می‌گردد. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه و یا رزرو نوبت با شماره‌های 02122392365-02144155090 تماس حاصل نمایید.

دلایل دندان‌ درد در کودکان

• دندان درآوردن: دندان درآوردن در کودکان معمولا با درد توام است. وقتی یکی از دندان‌های شیری کودک شل می‌شود، تکان دادن و کشیدن محکم دندان موجب آسیب دندان دائمی می‌گردد.
  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان می‌تواند یکی از علت‌های دندان ‌درد در کودکان حتی در سنین کم باشد. تغذیه نادرست تاثیر زیادی بر پوسیدگی دندان کودکان دارد. خوردن آب‌نبات، شکلات، شیرینی و انواع مختلف نوشابه‌های الکلی وغیرالکلی که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و شکر تصفیه‌شده هستند موجب پوسیدگی دندان می‌شوند. علت این امر این است که باکتری‌های موجود در دهان شکر را به اسید تجزیه کرده ومحیط دهان را اسیدی می‌کنند. اسید با کلسیم مینای دندان ترکیب شده و زمینه پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند. وقتی پوسیدگی به پالپ یا عصب دندان و یا نزدیک آن نفوذ می‌کند درد دندان در کودکان آغاز می‌شود. پالپ حفره مرکزی در تاج‌ دندان است که متشکل از عصب و عروق ‌خونی بسیار کوچک است. پالپ نسبت به پوسیدگی و یا هر نوع اختلال دیگر دندانی بسیار حساس است.
  • ماندن تکه‌ غذا بین دو دندان: یکی از رایج‌ترین علت‌های دندان ‌درد در بین کودکان ماندن تکه‌ای از غذا بین دندان‌های کودکان است. این نوع تحریک که معمولا نادیده گرفته می‌شود موجب درد قابل‌توجهی در دندان می‌شود.

علائم دندان‌ درد

کودکان یا دندان ‌درد خود را پنهان کرده و بروز نمی‌دهند یا بیش‌ از  حد اغراق کرده و داد و بیداد می‌کنند بنابراین بهتر است به‌دنبال کشف حقیقت باشید. ازکودک بخواهید محل دقیق درد را نشان دهد. داخل دهان کودک را خوب بررسی کنید و اگر لکه‌های قرمز و یا تورمی در داخل گونه مشاهده نکردید پس به‌ احتمال زیاد کودک شما دچار دندان‌درد شده‌است. وقت را ازدست ندهید و با دندانپزشک خانواده تماس گرفته و یک وقت برای کودکتان رزرو کنید.

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی تا حدودی به تسکین درد کودک کمک می‌کنند، اما فراموش نکنید که این نوع درمان‌ها موقت هستند، بنابراین در صورت امکان بهتر است به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.درمان‌های خانگی شامل:

• استفاده از مسواک و نخ ‌دندان: همانطور که قبلا اشاره شد گاهی ‌اوقات گیرکردن تکه غذا بین دندان‌ها موجب دندان ‌درد می‌شود. در چنین مواقعی با کمک یک قلم‌ نوری دهان کودک خود را برری کنید. مسواک زدن و استفاده از نخ ‌دندان موجب پاکسازی بین دندان‌ها شده و درد‌ دندان را تسکین دهد.
  • کمپرس یخ: یک تکه یخ یا کیسه ‌یخ را به‌ مدت 20 دقیقه مستقیما روی گونه کودک و کنار دندانی که درد می‌کند نگهدارید. سرمای یخ موجب بی‌حسی دندانی می‌شود که درد می‌کند. تکه‌های خیار یا سیب‌زمینی منجمد نیز ایده خوبی برای درست کردن کیسه‌یخ و تسکین درد است.
  • نعنا: ازآن‌جایی که گیاه نعنا خاصیت ضدالتهاب و تسکین درد دارد بهترین درمان طبیعی و خانگی برای تسکین دندان‌ درد شناخته شده‌است. اگر کودک شما می‌تواند مایعات را در دهان خود غرغره کند پس 15 قطره از عرق‌نعنا را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید و از کودک خود بخواهید روزی 3 بار به مدت  30ثانیه محلول را در دهان خود غرغره کند.
  • روغن میخک یا سیر: جویدن یک حبه سیر و یا مالیدن کمی روغن میخک روی دندانی که درد می‌کند تاثیر خوبی در تسکین درد دارد. از خواص جادویی سیر می‌توان به تسکین درد دندان اشاره کرد. سیر باکتری‌ها را می‌کشد، درد را متوقف می‌کند و مانع عفونت بیشتر دندان می‌شود. همه می‌دانیم که سیر طعم تند و بوی نامطبوعی دارد اما همین ماده خوراکی نقش به‌ سزایی در تسکین درد طاقت‌فرسای دندان دارد.
  • تغذیه صحیح کودکان: از دادن غذاهای خیلی سرد، گرم، شیرین، شور، تند و انواع نوشیدنی‌های الکلی به کودکان خصوصا در سنین خیلی کم خودداری کنید چرا که این نوع موادغذایی موجب تحریک دندان می‌شوند. در چنین مواقعی خوردن غذاهای نرم و نوشیدن مایعات سالم تاثیر چشمگیری دارد.
  • فکر کودک را مشغول و حواس او را پرت کنید: شاید این کار خیلی ساده و خنده‌دار به‌نظر بیاید ولی واقعا جواب می‌دهد. برای کودک خود کتاب داستان بخوانید و یا اجازه دهید فیلم مورد علاقه خود را تماشا کند تا بدین‌ طریق کمتر به درد دندان فکر کند. کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که از او بخواهید فک بالا و پایین خود را روی هم قرار ندهد تا فشار کمتری روی دندانی که درد می‌کند وارد شود.

درمان‌های پزشکی

از مزیت‌های مراجعه به دندانپزشک اطفال این است که یک دندانپزشک می‌تواند درمان دقیقی برای تسکین درد را ارائه دهد. نوع درمان به تشخیص پزشک یا دندانپزشک بستگی دارد. شایع‌ترین درمان‌های پزشکی در این زمینه عبارتند از:

تجویز آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن

یک دندانپزشک بسته به شدت درد بیمار ممکن است برای تسکین درد،  مسکن و برای پیشگیری از عفونت، آنتی‌بایوتیک خوراکی تجویز کند.

پرکردن دندان

معمولا پوسیدگی دندان یکی از دلایل اصلی دندان‌درد در کودکان است. اگر پوسیدگی خیلی شدید نباشد با پر کردن می‌توان دندان پوسیده را ترمیم کرد. برای پرکردن دندان، دندانپزشک  ابتدا با کمک مته اقدام به حذف قسمت پوسیده کرده وسپس با مواد ترمیمی پر می‌کند.

درمان ریشه یا عصب‌کشی

اگر پوسیدگی، پالپ یا عصب دندان را از بین برده باشد در این مرحله نیاز به  درمان ریشه یا عصب‌ کشی است. در عصب‌ کشی، مرکز دندان که شامل عصب، مویرگ‌های خونی و بافت است همراه با قسمت پوسیده دندان برداشته می‌شوند. سپس ریشه با مواد مخصوص پرشده و در صورت نیاز روی دندان ‌پرشده یک عاج قرار می‌گیرد.

کشیدن دندان

در مواقعی که شدت پوسیدگی خیلی زیاد باشد دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود.

• به‌طورمرتب کودک خود را برای چکاپ به دندانپزشک اطفال ببرید. برای جلوگیری از عفونت و دندان‌ درد هر نوع سوراخی در دندان کودک باید پر شود. هر چه دندان‌های شیری کمتر پوسیده باشند دندان‌های دائمی کودک سالم‌تر خواهند بود.
  • به کودک خود تاکید کنید به‌طور منظم مسواک بزند. اگر آب‌ آشامیدنی خانه شما حاوی فلوراید نیست خمیردندان حاوی فلوراید تهیه کنید.
  • در صورتی که کودک شما در ورزش‌های تماسی مانند بوکس شرکت می‌کند حتما بخواهید از محافظ‌ ‌دهان استفاده کند.
  • رژیم‌غذایی کودکتان را کنترل و متعادل کنید. خوردن غذاهای شور و یا شیرین را محدود کنید تا دندان‌های کودکتان کمتر در معرض پوسیدگی‌ قرار بگیرند.