ارتودنسی با لیزر:مزایا و کاربرد

لیزر در دندانپزشکی کاربردهای متعددی دارد. با بهره‌گیری از لیزر می‌توان مدت زمان ارتودنسی را کاهش داد. متخصص ارتودنسی پس از بررسی وضعیت دندان‌ها لیزر مناسب را توصیه می‌کند. دلایل متفاوتی برای به کار بردن لیزر در ارتودنسی وجود دارد؛ متخصص ارتودنسی در جلسه مشاوره نگرانی‌های بیمار را رفع می‌کند و به سوالات وی درباره کاربرد لیزر در درمان ارتودنسی پاسخ می‌دهد. در کل لیزر برای راحتی بیشتر بیمار در عمل‌هایی به کار برده می‌شود که در آنها ساختارهای آسیب زننده به دندان‌ها و لثه‌ها و همچنین بافت متورم برداشته می‌شود. برای مثال چنانچه قبل از سیم‌کشی دندان‌ها از لیزر برای برداشتن بافت لثه استفاده شود، مدت زمان ارتودنسی کوتاه‌تر می‌شود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#90c5c4″]

در حال حاضر، لیزر بافت نرم به عنوان یک ابزار حیاتی در فرآیندهای درمان بافت نرم در زمینه ارتودنسی شناخته می‌شود. این تکنولوژی قابلیت رفع مشکلات بافتی دهان را به صورت بدون درد و با دقت بسیار بالا فراهم می‌کند. لیزر در حوزه ارتودنسی از کاربردهای متنوعی برخوردار است.

امروزه بسیاری از متخصصین ارتودنسی با دانش کافی در زمینه استفاده از لیزر در ارتودنسی، خدمات متنوع ارتودنسی را با استفاده از لیزر به بیماران خود ارائه می‌دهند. جهت دریافت نوبت مشاوره برای مطرح کردن سوالات یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با شماره‌های 02122392365 –02144155090 تماس بگیرید.[/alert]

مزایای ارتودنسی با لیزر


لیزر، در حوزه پزشکی و دندانپزشکی، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از انواع لیزرها مناسب برای درمان بافت‌های سخت مانند دندان و استخوان هستند، در حالی که برخی دیگر برای بافت‌های نرم به کار می‌روند. لیزرهای بافت نرم به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع لیزرها در زمینه ارتودنسی شناخته می‌شوند. مزایای برجسته ارتودنسی با استفاده از لیزر عبارتند از:

  • نخستین دلیل استفاده از لیزر در ارتودنسی این است که درمان برای بیمارانی که در کنار سیم‌کشی دندان‌ها آفت دهان یا زخم‌های دیگری دارند، راحت‌تر می‌شود. متخصص لیزر را با فاصله از ضایعه می‌گیرد، به این ترتیب انرژی جذب می‌شود، اما بافت بریده نمی‌شود. آفت در اثر تابش لیزر بی‌حس می‌شود و روند التیام شتاب می‌گیرد.
  • ارتودنسی با لیزر به سرعت در حال تبدیل شدن به روشی ایده‌آل برای درمان بسیاری از مشکلات دهان و دندان است که در گذشته باید چندین جلسه تحت درمان‌های متعدد قرار می‌گرفت. بافت دهان بسیار نازک و حساس است و بی‌حسی موضعی برای لیزردرمانی آن کفایت می‌کند. لیزر وقفه بین درمان‌ها را به نحو قابل توجهی کاهش می‌دهد و سریع‌تر سلامتی را برای دهان و دندان‌ها به ارمغان می‌آورد.
  • لیزر زمان التیام را کاهش می‌دهد و مشکل خونریزی را از بین می‌برد. البته احتمال دارد که لیزردرمانی عفونت، انقباض یا ورم جزیی ایجاد کند. ازآنجایی که با لیزر می‌توان درمان‌های چندجلسه‌ای را در یک جلسه انجام داد، در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

کاربردهای لیزر در ارتودنسی


شلوغی و به‌هم‌فشردگی دندان‌ها

نامرتبی و به‌هم‌فشردگی دندان‌ها حالتی است که فضای کافی برای مرتب قرار گرفتن تمام دندان‌ها وجود نداشته باشد و در نتیجه دندان‌ها کج و به‌هم‌ریخته شود. رفع مشکل نامرتبی دندان‌ها از آن رو بسیار مهم است که تمیز کردن دندان‌های نامرتب و به‌هم‌ریخته دشوار است و به این ترتیب احتمال پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه افزایش می‌یابد و عملکرد دندان‌ها مختل می‌شود. لیزر ابزاری مفید برای درمان نامرتبی دندان‌ها است. چنانچه در این نوع درمان ارتودنسی از لیزر با قدرت پایین استفاده شود، حرکت دندان‌ها سریع‌تر می‌شود.

جراحی فرنوم

ساختارهایی در دهان وجود دارد که گاهی چگونگی شکل‌گیری آنها باعث فاصله‌دار شدن دندان‌ها می‌شود. این ساختارها بر وضعیت قرارگیری دندان‌ها، لثه‌ها و بافت‌های اطراف اثر می‌گذارد. فرنوم اتصال عضلانی کوچکی است که بین لب‌ها و لثه‌ها قرار دارد، این بند گاهی بیش از حد بلند است و تا بین دندان‌ها کشیده می‌شود، در نتیجه دندان‌ها فاصله‌دار و نامرتب می‌شود. فرنکتومی یا جراحی فرنوم با هدف کوتاه کردن فرنوم و بستن فاصله بین دندانی انجام می‌شود. انجام جراحی با لیزر دوران بهبود را کوتاه‌تر می‌کند و از تحلیل رفتن بافت جلوگیری می‌کند.

جراحی بافت متورم

ورم کردن بافت معمولاً پی‌آمد رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. با استفاده از لیزر می‌توان بافت متورم را برداشت تا زدودن پلاک آسان‌تر شود. به علاوه پس از برداشتن بافت راحت‌تر می‌توان بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. متخصص ارتودنسی پس از برداشتن بافت بهتر می‌تواند به مینای زیر بافت دسترسی پیدا کند و جرم‌گیری گسترده‌تر و موثرتری را انجام دهد. بافت‌های متورم باعث درد و ناسالم به نظر رسیدن لثه‌ها می‌شود.

سیم‌کشی دندان‌ها


در درمان معمولی ارتودنسی برای حرکت دادن و ردیف و مرتب کردن دندان‌ها از بریس استفاده می‌شود. قبل از آن که سیم به سطح تک تک دندان‌ها متصل شود، ابتدا باید سطح دندان تمیز شود و تمام آلودگی‌ها زدوده شود. گاهی اوقات بافت لثه سطح دندان را می‌پوشاند. حال اگر بافت با لیزر برداشته شود، زمان انتظار برای شروع ارتودنسی کاهش می‌یابد. اگر دندان نهفته وجود داشته باشد یا دندان کامل درنیامده باشد، باید ابتدا بافت پوشاننده دندان با لیزر برداشته شود. برداشتن بافت با لیزر زمان انتظار برای شروع ارتودنسی را بیش از یک سال کاهش می‌دهد. به این ترتیب دندان‌ها سریع‌تر مرتب می‌شود.

درمان‌های زیبایی تغییرشکل لثه


ممکن است پس از اتمام درمان ارتودنسی، خطوط لثه به دلیل عدم صافی و ترتیب نامناسب دندان‌های پیشین، به نظر ناهموار بیاید. در این شرایط، یک تخصصی ارتودنسی می‌تواند با استفاده از تکنولوژی لیزر، به بهبود زیبایی لثه‌های دندان‌ها کمک کند. این تخصصی می‌تواند با استفاده از لیزر، سطح خط لثه را صاف و مناسب کند و انحناهای آن را تنظیم نماید تا دندان‌ها و لثه‌ها به شکلی سالم‌تر و زیباتر ظاهر شوند. اصلاح خط لثه می‌تواند بهبودی چشمگیری در زیبایی لبخند ایجاد کرده و اعتماد به نفس بیمار را افزایش دهد.

انواع لیزر


در حال حاضر، در درمان ارتودنسی از انواع مختلف لیزرها بهره می‌برند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. نوع تابش لیزر می‌تواند از نوع خودانگیخته یا القائی باشد و بستگی به نوع درمان و بافت مورد نظر دارد.

با توجه به نوع عمل و نوع بافت، از لیزرهای با قدرت بالا، متوسط یا پایین می‌توان استفاده نمود. محیط فعال لیزر ممکن است مایع، گاز یا جامد باشد. لیزرهای مورد استفاده در حوزه ارتودنسی از جمله لیزرهای آرگون، دی اکسید کربن و سایر محیط‌های فعال گازی هستند. از دیدگاه دیگر، لیزرها بر اساس قابلیت آن‌ها در هدف قرار دادن بافت‌های نرم یا سخت، دسته‌بندی می‌شوند. انتخاب لیزر مناسب یک شرط اساسی برای دستیابی به بهبود سریع و آسان در درمان است.

فهرست مطالب
اسکرول به بالا
تماس با کلینیک