درمان عفونت دندان روکش شده چگونه انجام می شود؟

درمان عفونت روکش دندان

اگر قبل از قرار دادن روکش دندان، درمان ریشه برای دندان انجام نشده باشد، دندان همچنان عصب‌هایی دارد که به آن وارد می‌شوند. روکش شما ممکن است به عصب آسیب دیده فشار وارد کند و در صورت بروز عفونت، می‌تواند باعث درد شود. یک علت عفونت می‌تواند پر شدگی نادرست قبلی باشد که ممکن است نشت داشته باشد و در نتیجه باکتری‌ها ریشه عصب را دچار عفونت کنند. اگر احساس درد و ناراحتی در دندان‌های خود دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک بتواند سلامت دهان و دندان شما را ارزیابی کند و راه حلی برای مشکل به شما ارائه دهد.

علائم عفونت روکش دندان

برخی از علائم عفونت در زیر روکش دندان شما ممکن است شامل این موارد باشد:

• درد هنگام گاز گرفتن
  • تورم لثه‌ها
  • حساسیت دندان

تجربه عفونت خوشایند نیست و به محض شروع علائم اولیه باید به ناحیه تحت عفونت رسیدگی کنید. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، سریعاً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا یک وقت درمان ریشه برای شما تعیین کند.

چه چیزی باعث آسیب رساندن به روکش دندان شما می‌شود؟

عوامل آسیب رسان به روکش دندان

برخی از افراد بر این باورند که چون دندان آن‌ها روکش دارد، دیگر در معرض بیماری‌های دندانی نیستند. در حالی که، به هیچ وجه اینطور نیست. روکش‌ها به اندازه دندان‌های دیگر حساس هستند. عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث درد دندان، حساسیت یا عوارض “بایت” شود. در اینجا دلایل رایج عفونت روکش دندان مطرح شده است:

سایز روکش دندان شما ممکن است مناسب نباشد

نکته اصلی برای روکش دندان این است که یک سطح گاز گرفتن جدید برای شما فراهم کرده و دندان شما را با مواد محکم و جدیدی بپوشاند تا کامل به آن متصل شود، از آن محافظت کند و ظاهر آن دندان را به بهترین حالت برساند. دندانپزشک با برداشتن یک لایه نازک، دندان شما را برای روکش جدید آماده می‌کند تا روکش دندان، حجم توده‌ای یا ارتفاعی به دندان شما اضافه نکند. علیرغم تمام دقت‌هایی که در طراحی روکش و اندازه کاملاً مناسب آن انجام می‌شود، گاهی اوقات ممکن است یک روکش روی دندان شما خیلی بلند باشد. در مورد سطوح جویدن دندان، کوچکترین عدم تناسب روکش می‌تواند باعث ناراحتی هنگام گاز گرفتن یا جویدن شود.

اگر درد مربوط به روکش شما هنگام جویدن یا گاز گرفتن اتفاق افتاد، با دندانپزشک تماس بگیرید تا بتواند تنظیمات لازم را در سطح جویدن روکش شما ایجاد کنند.

عصب دندان شما ممکن است ملتهب باشد

در بعضی موارد، درد دندان روکش شده مربوط به روکش نیست بلکه به ریشه دندان مربوط می‌شود. عفونت‌های پیشرفته دندان می‌تواند باعث آسیب و التهاب پالپ (عصب) دندان شود. علائم عفونت پیشرفته که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد شامل موارد زیر است:

• درد شدید هنگام جویدن
  • درد طولانی مدت دندان در واکنش به دمای گرم و سرد
  • تغییر رنگ دندان
  • طعم ناخوشایند دهان
  • لثه‌های نرم و متورم در اطراف دندان
  • آبسه یا ترشح چرک در اطراف دندان و لثه آسیب دیده

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با یک دندانپزشک تماس بگیرید. علائم ممکن است ارتباط خیلی کمی‌ با روکش شما داشته باشد، اما ممکن است نشان دهنده یک عفونت جدی باشد که با یک فرآیند درمان ریشه بدون درد – بله، بدون درد – برطرف می‌شود.

ممکن است بافت لثه تحریک شده باشد

آماده سازی و قرار دادن روکش دندان یک روش ساده و سرراست است که تقریبا بدون عارضه انجام می‌شود. با ذکر این نکته که یک فرآیند دندانپزشکی است که دندان شما را درگیر می‌کند و حتی می‌تواند لثه‌های شما را در قسمتی که روکش با آن‌ها تماس پیدا می‌کند، تحت تأثیر قرار دهد. اگر در روزهای اول پس از قرار دادن روکش جدید دچار ناراحتی شدید، ممکن است صرفا نتیجه تحریک، التهاب و حساسیت لثه باشد.

برای رفع هرگونه درد و ناراحتی، از داروهای مسکن بدون نسخه که حاوی ایبوپروفن هستند استفاده کنید. در صورت ادامه تحریک، برای مشاوره بیشتر با دندانپزشک تماس بگیرید.

ممکن است دندان قروچه داشته باشید

درد در ناحیه تحت درمان دندانپزشکی – چه جدید و چه قدیمی‌ – و همچنین آسیب به روکش‌ها یک علامت معمول از وضعیتی به نام دندان قروچه در خواب است. دندان قروچه در خواب به این معنی است که فک خود را محکم فشرده می‌کنید و دندان‌های خود را روی هم می‌کشید. (ممکن است در زمان بیداری نیز اتفاق بیفتد.) فشار غیر طبیعی فک بسته شده و دندان قروچه آنقدر شدید است که به روکش دندان آسیب می‌رساند و باعث درد در دندان‌ها، فک، صورت، گردن و حتی سردرد و اختلال در خواب می‌شود.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که دندان قروچه در خواب را تجربه می‌کنند و این علائم را به علل گسترده دیگری نسبت می‌دهند. اگر همراه با هر یک از علائم دیگر، در ناحیه روکش جدید درد دارید، همه این علائم را در اسرع وقت با دندانپزشک در میان بگذارید. دندانپزشک شما می‌تواند چندین گزینه را برای محافظت از روکش شما و کاهش عادات دندان قروچه و علائم مرتبط با آن پیشنهاد کند. یک راه حل ساده می‌تواند استفاده از نایت گارد مناسب و سفارشی و یا تغییرات جزیی در سطح جویدن دندان‌ها باشد.

درمان عفونت دندان روکش شده

نوع درمانی که فرد برای عفونت دندان دریافت می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

• محل اولیه آبسه
  • احتمال گسترش عفونت و میزان گسترش
  • میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت

درمان‌های احتمالی عفونت دندان شامل موارد زیر است:

درمان ریشه

درمان ریشه دندان

درمان ریشه (RCT) ممکن است برای درمان آبسه در اعماق دندان لازم باشد. این روش شامل سوراخکاری در دندان برای از بین بردن عفونت و باکتری‌های جمع شده در ریشه است.

سپس دندانپزشک فضا را با ماده‌ای لاستیک مانند به نام “گوتا پرکا” پر خواهد کرد. هنگامی ‌که دندان بهبود یافت، آن را با روکش یا مواد پر کننده دائمی ‌ترمیم می‌کند تا از عفونت‌های بعدی جلوگیری شود.

آپیکواکتومی‌

گاهی اوقات، RCT برای رهایی از عفونت دندان کافی نیست. در چنین مواردی، دندانپزشک ممکن است روشی به نام آپیکواکتومی ‌یا برداشتن انتهای ریشه را توصیه کند. این روش شامل باز کردن لثه‌ها برای از بین بردن انتهای ریشه دندان همراه با هرگونه بافت آلوده است.

آنتی بیوتیک

همچنین ممکن است دندانپزشک برای کاهش عفونت و جلوگیری از انتشار آن، آنتی بیوتیک تجویز کند.

اگر عفونت قبلا گسترش یافته باشد، ممکن است لازم باشد فرد دوره درمان آنتی بیوتیکی خود را طولانی‌تر کند. ممکن است لازم باشد که متناوباً از نوع دیگری از آنتی بیوتیک استفاده شود. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است فرد نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی داشته باشد.

تخلیه

در موارد خاص ممکن است لازم باشد چرک به طور مستقیم از محل عفونت تخلیه شود.

به عنوان مثال، ممکن است تخلیه برای حذف چرک از آبسه پارافارینگل در پشت دهان لازم باشد.

تعویض روکش

برای درمان پوسیدگی زیر دندان ممکن است لازم باشد روکش خود را برداشته و تعویض کنید. بسته به اندازه پوسیدگی ممکن است لازم باشد روکش جدید برای شما ساخته شود تا مساحت بیشتری را پوشش دهد.

اگر نیاز به تعویض روکش دندان دارید یا فکر می‌کنید ممکن است به یک روکش دندان نیاز داشته باشید، مراحل کار ساده است. برای ایجاد فضای روکش، دندان باید کمی ‌ساییده شود. سپس دندانپزشک از دندان قالب می‌گیرد و یک روکش با طراحی سفارشی تهیه می‌کند. وقتی روکش شما آماده شد، روی دندان شما سیمان شده و با انجام روتین بهداشت دهان و دندان مناسب، 10 سال یا بیشتر دوام خواهد داشت.

کشیدن دندان

در موارد شدیدتر، اگر پوسیدگی در تمام دندان شما گسترش یافته و دیگر قابل بازیابی و درمان نیست، مجبور به کشیدن دندان هستید.

اسکرول به بالا
تماس با کلینیک