براکت ارتودنسی ثابت و متحرک(نحوه نصب و نگهداری براکت ارتودنسی)

براکت ارتودنسی ثابت و متحرک(نحوه نصب و نگهداری براکت ارتودنسی

هر روز شاهد مراجعه تعداد زیادی از افراد به کلینیک ‌دندان پزشکی هستیم که یکی از آنها نگرانی‌ها و اهداف متفاوت و منحصر به فردی دارند و دندان پزشکان آماده شنیدن نگرانی‌های آنها و پاسخ دادن به سوالات این افراد هستند تا بتوانند بهترین روش درمانی را متناسب با شرایط هر فرد ارائه دهند. برخی از افراد می‌خواهند که از فناوری ارتودنسی بهره بگیرند. انواع مختلفی از براکت وجود دارد که هر یک از آنها برای انواع مختلفی از روش‌های درمان ارتودنسی کاربرد دارند. هر یک از این راکت‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و برای یک نوع درمان کاربرد دارند به همین دلیل آشنا شدن با آنها و کاربردهایی که دارند اهمیت بسیار زیادی دارد.

 بهترین نوع براکت ارتودنسی چیست؟ 


 بهترین براکت‌ها از لحاظ ماندگاری 

 اگر شما فقط به ماندگاری مناسب براکت فکر می‌کنید بهترین نوع براکت برای شما براکت فلزی است زیرا نمی‌شکند و به مراقبت و نگهداری کمی نیاز دارد. ماندگاری و دوام زیاد این براکت باعث شده که به یک گزینه مناسب برای کودکان تبدیل شود. براکت‌های سرامیکی شباهت زیادی به براکت فلزی دارند و ماندگاری و طول عمر بالایی دارند. به این ترتیب اگر شما به دنبال یک براکت با طول عمر و ماندگاری مناسب هستید می‌‌توانید از براکت فلزی یا سرامیکی استفاده کنید اما همیشه ماندگاری یک براکت نباید معیاری برای انتخاب آن باشد. به غیر از براکت‌های فلزی و سرامیکی، براکت‌های پلاستیکی و رزین نیز وجود دارند که ظاهر مناسبی دارند ولی ظریف هستند که این امر باعث می‌شود در اواسط فرایند درمان دچار شکستگی شوند و بیمار درد و ناراحتی زیادی را تحمل کند و البته تعویض و ترمیم ارتودنسی با صرف هزینه و زمان زیادی همراه است.

 بهترین براکت‌ها از لحاظ زیبایی 

بهترین براکت_ها از لحاظ زیبایی 

 از لحاظ مبحث زیبایی براکت‌های شفاف برنده عرصه رقابت هستند زیرا روشن هستند به علاوه این براکت‌ها از ترکیباتی شبیه شیشه ساخته شده اند که با گذر زمان روی آنها لکه تشکیل نمی‌شود و در طول درمان همچنان زیبایی خود را حفظ می‌‌کنند. این نوع براکت‌ها از لحاظ زیبایی با اینویزالاین قابل مقایسه هستند و استفاده از آنها راحت است و اگر شما می‌خواهید که ظاهر براکت‌ها تا حد امکان قابل مشاهده نباشد پزشک این نوع براکت را به شما پیشنهاد خواهد داد. براکت‌های سرامیکی نیز از لحاظ زیبایی شباهت زیادی به این نوع براکت دارند اما در صورتی که بیمار توجه چندانی به بهداشت دهان خود نداشته باشد و از مقدار زیادی از مواد غذایی رنگی از قبیل چای و قهوه استفاده کنند پس از مدتی براکت او تیره خواهد شد در نهایت پزشکی استفاده از براکت‌های فلزی را پیشنهاد می‌دهد که بیمار مسئله زیبایی آن اهمیت چندانی برایش ندارد.

 بهترین براکت‌ها از لحاظ قابلیت چسبیدن به دندان  

 براکت‌های فلزی در مقایسه با سایر انواع براکت‌ها توانایی چسبیدن بهتری به سطح دندان را دارند به همین دلیل از این نوع براکت‌ها برای درمان ارتودنسی در کودکان نیز استفاده می‌‌شود زیرا کودکان نمی‌توانند آنها را از روی سطح دندان خود جدا کنند. براکت‌های سرامیکی و شفاف جدید توانسته اند تا حد قابل توجهی چسبندگی مناسبی با سطح دندان داشته باشد.

 بهترین براکت‌ها از لحاظ راحتی بیمار  

 از ابتدای شروع فرایند درمان ارتودنسی احساس ناراحتی در بیمار طبیعی است زیرا دندان پزشک یک جسم خارجی را درون دهان قرار می‌دهد که بیمار باید به تدریج به آن عادت کند. از لحاظ جنس براکت‌ها هیچ گونه تفاوتی در میزان راحتی بیمار ایجاد نخواهد شد. در صورتی که دندان پزشک باید کیفیت براکت را از این لحاظ مورد بررسی قرار دهد بهتر است بدانید که براکت‌های با کیفیت، قابلیت پولیش بالایی دارند و میزان ساییدگی آنها با دهان بیمار کمتر است و احساس بهتری را در او به وجود می‌آورند.

 بهترین براکت‌ها از لحاظ بهداشت دهان  

بهترین براکت_ها از لحاظ بهداشت دهان

 دندان پزشک بیماران خود توصیه می‌کند از هر نوع براکتی که استفاده می‌کنند حتماً به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه داشته باشند. از این لحاظ شاید براکت فلزی به نحوی بهتر باشد زیرا رنگ تیره آنها باعث می‌شود که زرد شدگی کش خیلی قابل مشاهده نباشد. در براکت‌های سرامیکی و براکت‌های شفاف، دندان پزشک باید مدام به تمیز کردن آنها بپردازد زیرا با توجه به رنگ شفاف آنها لکه‌های روی دندان یا کش پلاستیکی آنها به خوبی قابل مشاهده است.

 بهترین براکت‌ها از لحاظ قیمت  

 در مواردی که قیمت یک فاکتور بسیار مهم محسوب می‌‌شود و براکت‌های فلزی انتخاب مناسب تری هستند چرا که قیمت بسیار کمتری دارند اما باید از کیفیت براکت مورد استفاده و تاییدیه سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت در خصوص این نوع براکت  اطمینان حاصل کنید. براکت‌های سرامیکی گران قیمت تر هستند و پس از آن براکت‌های شفاف قرار دارند و برای مواردی کاربرد دارند که مسئله زیبایی مطرح می‌شود.

 بهترین براکت‌ها از لحاظ سرعت درمان


  اگر شما به دنبال این هستید که هرچه سریعتر فرآیند درمان خود را تمام کنید باید بدانید که طراحی و مواد به کار رفته در ساخت براکت اهمیت چندانی ندارد از این لحاظ باید بدانید که براکت‌هایی مناسب هستند که سایش کمتری دارند و سلف لیگات هستند و می‌‌توانند در عرض چند هفته فرایند درمان را پیش ببرند. این نوع براکت‌ها معمولاً فلزی هستند که البته براکت‌های سرامیکی نیز دارای چنین قابلیتی می‌باشند. این نوع براکت‌ها در مقایسه با براکت‌های متداول گران قیمت تر هستند اما باعث کوتاه شدن زمان درمان می‌شوند و شما نیاز کمتری به دندان پزشک خواهید داشت به همین دلیل افراد زیادی متقاضی استفاده از این نوع براکت هستند.

 براکت‌های متحرک (براکتی که از بریس جدا می‌شود


 براکت‌ها یک قسمت از بریس هستند که به کمک کش مخصوص به سطح دندان‌ها متصل می‌شوند. در صورتی که براکت‌ها از سطح دندان جدا شوند اما همچنان به سیم متصل باشند می‌تواند بچرخد و در امتداد آن حرکت کند. در صورتی که این مشکل برای شما پیش آمده باشد باید با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید تا مجدداً براکت را به دندان شما متصل کند. شکستگی براکت‌های متحرک در مقایسه با سایر انواع براکت‌ها به ندرت باعث بروز درد یا آسیب دیدگی خواهد شد اما می‌‌تواند به دهان ساییده شود و شما را دچار مشکل نماید. قبل از مراجعه به متخصص ارتودنسی برای ترمیم براکت می‌توانید یک عدد تیغ استریل را بردارید و از آن برای لغزاندن براکت در امتداد سیم استفاده کنید تا بین هر دو دندان یا درون مرکز دندان قرار بگیرد. از این تیغ برای چرخاندن براکت استفاده نمایید تا به سمت مسیر صحیح بچرخد. در صورتی که براکت جدا شده باعث ناراحتی و درد در شما شده است سطح آن را با مقداری واکس دندان بپوشانید.

 علت شکستگی ارتودنسی چیست؟  

 شایع ترین دلیل شکستگی ارتودنسی خوردن مواد غذایی سفت و سخت و چسبناک است و قبل از خوردن هر ماده غذایی به ساختار آن فکر کنید تا از عدم آسیب دیدگی ارتودنسی خود اطمینان حاصل نمایید. هر روز چند دقیقه را به خرد کردن مواد غذایی و تقسیم کردن آنها به قطعات کوچکتر اختصاص دهید تا از شکستگی ارتودنسی خود اجتناب کنید و طول عمر آن را افزایش دهید. چه کسی که ارتودنسی و مراجعه برنامه ‌ریزی نشده به متخصص ارتودنسی به این معنا است که شما از محل کار خود مرخصی بگیرید یا اگر فرزند شما از ارتودنسی استفاده می‌‌کند از مدرسه او اجازه بگیرید. یکی دیگر از دلایل آسیب دیدگی بریس وارد شدن ضربه به دهان در هنگام ورزش کردن است. در صورتی که شما از ارتودنسی استفاده می‌کنید همیشه در هنگام انجام فعالیت ورزشی از محافظت دهان استفاده نمایید. در صورتی که دندان‌های شما حرکت کرده است و محافظ دهانی شما دیگر تناسب خوبی با دهان شما ندارد با دندان پزشک خود در خصوص تهیه یک محافظ جدید ثابت کنید. وارد شدن ضربه به دهان علاوه بر ضرب دیدگی و شکستگی ارتودنسی می‌تواند باعث آسیب دیدگی دهان نیز شود. گاهی اوقات مواد غذایی بین دندان و بریس گیر می‌‌افتد و در صورتی که نتوانید به کمک مسواک یا استفاده از نخ دندان و آنها را از لابلای دندان خود خارج کنید باید به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید تا آنها را از بین دندان‌های شما خارج نماید. استفاده از خلال دندان باعث می‌شود که سیم خم شود یا آنکه براکت از دندان جدا گردد. مسواک زدن منظم به دندان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به کمک بریس به محل مناسب هدایت شوند. هنگامی‌ که به طور دائمی غذا بین دندان‌ها گیر بیفتد می‌‌تواند باعث محدود شدن حرکت دندان‌ها شود.

 چگونه زخم و برش‌های دهان را ترمیم کنیم؟  

 متاسفانه ایجاد برش یا زخم در دهان در افرادی که از بریس استفاده می‌‌کنند بسیار شایع است. زخم‌های داخل دهان معمولا به سرعت خوب می‌‌شوند اما در صورتی که بریس باعث التهاب یک یا چند نقطه از دهان شده باشد زمان لازم برای ترمیم آن مقداری طولانی تر خواهد شد. بریس‌های جدید باعث می‌شوند که بیشترین التهاب در داخل گونه به وجود بیاید که این مسئله در خصوص براکت یا سیمی که دچار شکستگی می‌‌شود نیز رخ خواهد داد. در این شرایط استفاده از مقداری واکس دندان می‌تواند باعث تسکین درد شود زیرا یک حائل را بین براکت فلزی و دهان به وجود می‌‌آورد. برای این کار مقداری واکس را به اندازه یک نخود روی سطح براکت قرار دهید و سپس آن را صاف کنید. ممکن است در هنگام غذا خوردن مقداری از آن را بخورید که در این شرایط مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد و یک ترکیب بی خطر را خورده اید. استفاده از آب نمک به صورت دهانشویه می‌‌تواند باعث تسکین درد شود و با تمیز نگه داشتن حفره دهان به تسریع فرایند بهبود زخم کمک نماید. برای این کار یک قاشق چایخوری از نمک را در آب ولرم حل کنید و دهان خود را با آن بشویید. اگر آب نمک باعث شده از میزان درد شما کاسته شود می‌توانید در طول روز چندین مرتبه از آن استفاده کنید. شما می‌توانید برای مراقبت بهتر از دهان خود از یک محلول ضدعفونی کننده و همچنین یک پماد بی حس کننده استفاده نمایید. همیشه و در هر زمانی رعایت بهداشت دهان و دندان یک فاکتور بسیار مهم است به ویژه هنگامی ‌که در دهان شما زخم یا برش وجود دارد. در این دوران بهتر است از مواد غذایی نرم استفاده کنید ولی از مصرف نوشیدنی بسیار سرد یا بسیار داغ خودداری کنید.

 از متخصص ارتودنسی بخواهید شما را راهنمایی کند  

از متخصص ارتودنسی بخواهید شما را راهنمایی کند

 اگر شما هر گونه سوالی دارید بهتر است با متخصص ارتودنسی مشورت کنید و همه سوالات خود را از او بپرسید تا به خوبی شما را راهنمایی کند. شکستگی بریس و لق شدن سیم بریس یا براکت متحرک می‌‌تواند باعث شود که خیلی سریع تر از آنچه که فکرش را می‌‌کنید دندان به جای اولیه خود برگردد. اگر بریس شما دچار شکستگی شده است نترسید اما به خاطر داشته باشید که درمان نکردن و برطرف کردن این مشکل تا زمان فرا رسیدن مراجعه بعدی به متخصص ارتودنسی باعث می‌شود که ریسک بروز مشکلات بعدی افزایش پیدا کند و حتی گاهی اوقات زمان لازم برای درمان نیز افزایش خواهد یافت.

فهرست مطالب
اسکرول به بالا
تماس با کلینیک