تغییر رنگ (تیره ،قرمز و قهوه ای شدن) لثه: علت و درمان

تغییر رنگ لثه از حالت طبیعی می‌تواند واکنشی ناخوشایند و نگران‌کننده باشد. اگرچه لثه‌های صورتی و سالم می‌توانند یک روز در آینه دیده شوند، اما روز بعد ممکن است متوجه تغییراتی مثل رنگ‌های بنفش یا قهوه‌ای بر روی آنها شوید. در برخی موارد، تغییرات طبیعی در رنگ لثه، مانند سیاه شدن یا رنگ قهوه‌ای، به دلیل عوامل نژادی یا افزایش سن اتفاق می‌افتد و کاملاً طبیعی است.

اما اگر لثه‌ها به طور ناگهانی و بدون دلیل آشکاری بنفش یا قهوه‌ای شوند، این ممکن است نشان‌دهنده مشکلات خاص در دهان باشد که نیاز به توجه ویژه دارد.

اگر متوجه شوید که لثه‌هایتان بنفش یا قهوه‌ای شده‌اند، پیشنهاد می‌شود که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید. با اینکه ممکن است امری طبیعی باشد، اما می‌تواند یک علامت هشداردهنده‌ی جدی نیز باشد. متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه می‌توانند مشخص کنند که لثه‌های شما چه مشکلی دارند و سپس راه حلی را برای طبیعی و سالم کردن آنها ارائه کنند. جهت اطلاع از روش‌های درمانی که متخصصین ما جهت رفع بدرنگی و تغییر رنگ لثه بکار می‌برند می‌توانید با ما از طریق شماره‌های 0212239236502144155090 تماس حاصل فرمایید.

انواع تغییر رنگ لثه و علت آنها


لثه‌های سیاه و طبیعی

اگر با توجه به رنگدانه‌های پوست خود لثه‌هایی قهوه‌ای یا تیره‌تر داشته باشید، در این صورت جایی برای نگرانی نیست. رنگ لثه مانند رنگ پوست تغییر می‌کند. اگر سفیدپوست نباشید، ممکن است لثه‌های به رنگ قهوه‌ای تیره داشته باشید یا متوجه لکه‌های تیره بر روی لثه‌ها شوید. این امر می‌تواند ناشی از افزایش تولید ملانین در بدن باشد که کاملاً طبیعی و عادی است.

با افزایش سن، ممکن است متوجه تغییر رنگ لثه‌های خود شوید. اگر این تغییر در رنگ یکنواخت باشد و هیچ مشکل دیگری از جمله تورم لثه، خونریزی و درد را تجربه نکنید، این فرایند می‌تواند کاملاً طبیعی باشد. همواره توصیه می‌شود که پیش از اینکه تغییر رنگ لثه امری طبیعی شود، به یک دندانپزشک مراجعه نمایید.

دارو و سیگار کشیدن

استفاده از داروها و سیگار کشیدن می‌تواند تأثیر زیادی بر رنگ لثه‌ها داشته باشد. یکی از اثرات شایع تغییر رنگدانه‌های دهان به نام “ملانوز سیگاری” است که بسیاری از افراد سیگاری با آن روبرو می‌شوند. در این حالت، استفاده از سیگار یا محصولات دخانی حاوی نیکوتین می‌تواند باعث شدن لثه‌ها، گونه‌ها یا کام دهان به رنگ قهوه‌ای یا سیاه شود.

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند عوارض جدی‌تری مانند بیماری لثه یا حتی سرطان دهان ایجاد کند که ممکن است به تغییر رنگ لثه‌ها به شکل بنفش یا قهوه‌ای منجر شوند. همچنین برخی داروها نیز می‌توانند به تغییر رنگ لثه‌ها کمک کنند.

لثه‌های قهوه‌ای

اگر لثه‌ها بطور طبیعی قهوه‌ای نباشند، ممکن است یک مشکل جدی داشته باشید. لثه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانه‌ی وجود جرم باشند. جرم شامل تجمع پلاک‌های دندان‌های سخت شده، بزاق دهان، مواد معدنی و یا ذرات غذایی در دهان است که تبدیل به ذخایر کلسیفیه می‌گردند. این ذخایر می‌توانند در زیر خط لثه یا روی خط لثه جمع شده و بصورت لکه‌های زرد تا قهوه‌ای تیره ظاهر شوند. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن بطور روزانه برای جلوگیری از این وضعیت ضروری است. اگر احساس می‌کنید جرم بر روی لثه‌های خود دارید بهتر است هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه نمایید.

لکه‌ی قهوه‌ای یا آبی تیره بر روی لثه‌ها ممکن است نشان دهد که دچار ملانوم بدخیم دهان هستید که یک نوع خطرناک سرطان است. این لکه ممکن است همراه با رنگ‌های قرمز، بنفش یا خاکستری باشد. این لکه‌ها می‌توانند در هر جایی از دهان پیدا شوند و شکل و اندازه‌شان با رشد آنها تغییر خواهد کرد. با اینکه ملانوم دهان بسیار نادر است، اما می‌تواند کشنده باشد. اگر فکر می‌کنید که مبتلا به ملانوم دهان هستید باید بلافاصله به یک متخصص مراجعه نمایید.

لثه‌های بنفش

لثه‌های بنفش ممکن است نشانگر وجود بیماری لثه باشند. با پیشرفت بیماری لثه، ممکن است لثه‌ها متورم شده و به رنگ قرمز روشن یا حتی بنفش درآمده باشند. این تغییرات اغلب ناشی از تحریک لثه‌ها توسط پلاک‌ها هستند که در ابتدا لثه‌ها را تحریک می‌کنند و سپس باعث عفونت‌های عمیق می‌شوند که ممکن است بافت و استخوان‌ها را تهدید کرده و به تدریج ایجاد تغییرات رنگی در لثه‌ها را به همراه داشته باشد. بهداشت مناسب دهان و دندان را رعایت کردن بسیار حیاتی است تا از بروز بیماری لثه جلوگیری شود. اگر فکر می‌کنید که به بیماری لثه مبتلا هستید، بهتر است به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید.

لکه‌های بنفش روی لثه‌ها همچنین می‌توانند نشانه‌ای از ملانوم بدخیم دهان باشند، که در بالا بحث شد. در صورت مشاهده لکه‌های بنفش در هر جایی از دهان باید در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید.

درمان


بلیچینگ لثه

در حین روش بلیچینگ لثه، دندانپزشک از یک محلول بلیچینگ مخصوص همراه با لیزر استفاده می‌کند تا رنگدانه‌های موجود روی لثه‌ها را از بین ببرد. یک عامل بی‌حس کننده موضعی بر روی لثه اعمال می‌شود تا تجربه‌ی درمانی راحت و بدون دردی داشته باشید. این روش بطور کلی بدون درد است، اما افراد با لثه‌های حساس ممکن است برای مدت کوتاهی تا حدودی دچار ناراحتی شوند.

کاهش رنگدانه‌های لثه با لیزر


در این روش، لیزرهای دندانپزشکی برای تبخیر کردن (تجزیه) و از بین بردن لایه‌ی بالایی نازک بافت تیره شده‌ی لثه استفاده می‌شود. این کار باعث از بین رفتن سلول‌های تولید کننده‌ی ملانین که مسئول تغییر رنگ پوست هستند، می‌گردد. با ایجاد بافت جدید لثه در حین بهبودی، به جای اینکه تیره باشد، رنگی صورتی و سالم خواهد داشت. این درمان تقریباً بدون درد است و یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان لثه‌های تیره است.

روش جراحی


تکنیک جراحی برای تبدیل لثه‌های سیاه به لثه‌های طبیعی صورتی شامل برداشتن لایه‌ی بیرونی بافت پوششی لثه است که حاوی رنگدانه‌های تیره می‌باشد. در این روش، بافت همبند زیرین باقی می‌ماند تا بهبود یابد و بافت پوششی جدید شکل بگیرد. بافت لثه جدید که پدید می‌آید معمولاً دارای رنگ صورتی بوده و بدون رنگدانه‌های تیره است. این روش، با وجود تهاجمی بودن، عمدتاً بدون درد انجام می‌شود و معمولاً تحت بی‌حسی موضعی اجرا می‌شود.

هر یک از این روش‌های درمان تغییر رنگ لثه دارای مزایا و معایبی هستند و بنابراین برای تعیین مناسب‌ترین درمان برای لثه‌های تیره‌ی خود باید با دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض و بهبودی پس از جراحی لثه

پس از جراحی لثه  هیچ گونه عوارضی وجود ندارد و درد و ناراحتی نخواهید داشت. بیمار می‌تواند پس از روش بلیچینگ لثه بطور عادی صحبت کند و غذا بخورد. در برخی موارد که لثه‌ها بسیار حساس هستند بیمار ممکن است ناراحتی جزئی را تجربه کند اما در حین بهبودی که دوره بسیار سریعی است برطرف می‌شود.

مراقبت پس از عمل جراحی لثه

هیچ اقدام مراقبتی خاصی بعد از بلیچینگ دندان نیاز نمی‌باشد. بهداشت مناسب دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید رعایت شود. افرادی که سیگار می‌کشند باید حداقل تا زمانی که بهبودی بطور مناسب حاصل شده است، آن را ترک کنند.

در حال حاضر، با ارائه گزینه‌های درمانی مانند جراحی با لیزر برای بلیچینگ دندان، داشتن لثه‌های صورتی دیگر آرزوی دست نیافتنی نمی‌باشد. با این فرصت، به راحتی می‌توان به دست یافتن یک لبخند زیبا را تجربه کرد، اما حفظ و نگهداری این زیبایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیشگیری


لثه‌های تیره و ناسالم ظاهر ناخوشایندی دارند و در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی شوند. تمام چیزی که برای درمان آن نیاز است رعایت دستورالعمل‌ها و عزم جدی برای داشتن شیوه زندگی سالم می‌باشد.

  • دندان‌های خود را بطور منظم مسواک بزنید: با اینکه توصیه می‌شود که دندان‌ها را پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید، اما افراد با لثه‌های حساس نیاز به مراقبت دندانی متفاوتی دارند. مسواک زدن را با استفاده از دهان شویه بدون الکل تقویت کنید.
  • نخ دندان کشیدن را تبدیل به یک عادت کنید: نخ دندان به از بین بردن ذرات غذایی گرفتار در نواحی که دستیابی به آنها دشوار است و اغلب با مسواک زدن خارج نمی‌شوند، کمک می‌کند.
  • مسواک زدن و تمیز کردن زبان: زبان محل پرورش باکتری‌ها و اسیدهایی است که می‌توانند به روی لثه‌ها انتقال پیدا کنند و موجب تیره شدن آنها شوند.
  • اصلاح شیوه زندگی: علاوه بر رعایت منظم بهداشت دهان و دندان، استعمال تمام انواع دخانیات و مصرف الکل را ترک کنید. رژیم غذایی سرشار از کلسیم، آهن و ویتامین‌های ث و دی را برای لثه‌ها و دندان‌ها مصرف کنید. از استرس پرهیز کنید و از گردش هوای مناسب به داخل بدن جهت تقویت سیستم ایمنی مطمئن شوید. اکسیژن برای تقویت دهان و دندان‌ها ضروری است.
فهرست مطالب
اسکرول به بالا
تماس با کلینیک