ارتودنسی با بریس‌های سرامیکی یا همرنگ دندان(بریس های شفاف)

بریس سرامیکی که در جلوی دندان‌ها قرار می‌گیرد از براکت‌های شفاف یا همرنگ دندان ظریفی تشکیل می‌شود که سیم‌های فلزی از بین آنها رد می‌شود. ارتودنسی سرامیکی یکی از جایگزین‌های ارتودنسی فلزی است که از زیبایی بیشتری برخوردار است و کمتر جلب توجه می‌کند. براکت‌های این دو روش ارتودنسی هم اندازه و هم شکل‌اند، اما براکت‌های ارتودنسی سرامیکی شفاف یا همرنگ دندان‌اند و به سختی از دندان‌ها تمییز داده می‌شوند. برخی از بیمارانی که ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) برایشان مناسب نیست و ناهنجاری‌ها و بی‌نظمی‌های دندانیشان بیش از آن شدید است که با ارتودنسی نامرئی اصلاح شود، می‌توانند از مزایای بریس‌های سرامیکی استفاده کنند، البته مانند همیشه رعایت بهداشت دهان و دندان شرط اصلی موفقیت درمان است. ارتودنسی سرامیکی گاهی به دلیل ارزان‌تر بودن از ارتودنسی زبانی انتخاب می‌شود.

روش‌های بسیاری وجود دارد که با بهره‌گیری از آنها می‌توانید بدون نیاز به استفاده از بریس‌های فلزی قدیمی دندان‌های خود را ردیف و مرتب و طرح لبخند خود را اصلاح کنید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه ارتودنسی سرامیکی را به بیمارانی توصیه می‌کنند که می‌خواهند بدون استفاده از سیم‌ها و براکت‌های فلزی و جلب توجه اطرافیان لبخندی زیباتر داشته باشند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بریس‌های سرامیکی می توانید با شماره‌های 0212239236502144155090 تماس حاصل نمایید.

ارتودنسی سرامیکی با براکت شفاف چیست؟


براکت‌های ارتودنسی سرامیکی شفاف است. برای کاهش واضحی بریس‌ها، از کش‌های سفید یا رنگی بر روی بریس‌های ارتودنسی سرامیکی استفاده می‌شود. این بریس‌ها از مواد شبیه به شیشه‌ای به نام سرامیک ساخته شده‌اند که باعث شفافیت آنها می‌شود. سرامیک، اگرچه شکننده است، اما نسبت به شکستن بهتر از بریس‌های فلزی جلوگیری می‌کند. تعیین محل استفاده از بریس‌های سرامیکی یا فلزی نیز به ترتیب در دندان‌های بالا و پایین، تا حدی از احتمال شکستگی در هنگام بستن دهان جلوگیری می‌کند. بیمارانی که از این نوع ارتودنسی استفاده می‌کنند، نیازی به نگرانی از لکه شدن براکت‌ها ندارند، با این حال، ممکن است کش‌ها لکه شوند، به‌خصوص اگر بیمار عاداتی نظیر سیگاری بوده یا مایعات مشکل‌ساز را مصرف کند. اما با تعویض دوره‌ای کش ارتودنسی سرامیکی، این مشکل به‌سرعت حل می‌شود.

مزایا


عملکرد بریس سرامیکی و بریس فلزی معمولی دقیقاً یکسان است، تنها تفاوت این دو در این است که براکت‌های ارتودنسی سرامیکی همرنگ دندان است. سیم و براکت‌های ارتودنسی فلزی به شکلی طراحی می‌شود که با شکل و رنگ دندان طبیعی همخوانی داشته باشد و جلب توجه نکند. از آنجایی که در براکت های سرامیکی فلز به کار برده نشده است، مقطع عرضی کمتری دارند و به اندازه بریس‌های فلزی برجسته نیستند و لب را جلو نمی‌آورند. البته ارتودنسی سرامیکی کارایی یا استحکام را فدای زیبایی نمی‌کند. سرامیک به کار برده شده در براکت‌ها به اندازه مواد مورد استفاده برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده قوی است. ارتودنسی سرامیکی درمانی مطلوب برای مرتب کردن دندان‌ها و زیباتر کردن لبخند است که ظاهر طبیعی و نامشخص آن آرامش را در طول درمان برای شما به ارمغان می‌آورد.

مشکل‌های قابل درمان با ارتودنسی سرامیکی


بریس سرامیکی قادر به اصلاح کلیه مشکلات مربوط به نامرتبی دندان‌ها است که با بریس ثابت و معمولی قابل درمان است. ارتودنسی سرامیکی به خوبی به هم فشردگی دندان‌ها یا فاصله دار بودن آنها را اصلاح می‌کند و مشکل جلو بودن یا چرخاندن دندان‌ها را رفع می‌کند. اختلال اوربایت یعنی جلوتر بودن دندان‌های بالا از دندان های پایین، آندربایت یعنی جلوتر بودن دندان‌های پایین از دندان‌های بالا و اپن بایت یعنی روی هم قرار نگرفتن دندان‌های پیشین علی‌رغم روی هم آمدن دندان‌های عقب به روش ارتودنسی سرامیکی قابل اصلاح است. ارتودنسی سرامیکی در درمان کراس بایت یعنی قرار گرفتن بعضی دندان‌های بالا پشت دندان‌های پایین نیز کاربرد دارد.

متقاضی مناسب ارتودنسی سرامیکی


با توجه به همگانی بودن فرآیند درمان در دو نوع ارتودنسی سرامیکی و فلزی، بریس‌های سرامیکی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای اصلاح اکثر لبخندها مطرح می‌شوند. ارتودنسی سرامیکی برخلاف برخی ایده‌های غلط، محدودیت سنی ندارد و حتی کودکان نیز می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. در جلسه مشاوره رایگان، متخصصان ارتودنسی ما با بررسی دقیق وضعیت دندان‌ها، ارزیابی کاملی انجام می‌دهند و تصمیم می‌گیرند که آیا ارتودنسی سرامیکی به‌خوبی به دستیابی به اهداف مشتریان کمک می‌کند یا نه.

طول درمان


مدت زمان استفاده از بریس سرامیکی به شرایط خاص هر بیمار بستگی دارد. طول درمان ارتودنسی سرامیکی و فلزی تفاوتی ندارد. مدت زمان درمان در جلسه مشاوره برآورد می‌شود.

مراقبت


بریس سرامیکی برخلاف تصور محکم و بادوام است و اگر به خوبی از آن مراقبت شود، براکت‌های سرامیکی نیز مانند براکت‌های فلزی کار خواهد کرد. با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید از بریس سرامیکی بهتر مراقبت کنید:

  • بریس سرامیکی مستعد لک شدن است، بنابراین باید دندان‌ها را حداقل دو بار در روز به روش صحیح مسواک بزنید. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی اهمیت مضاعفی دارد، چرا که دسترسی به بعضی ناحیه‌ها دشوار است و احتمال جمع شدن پلاک در این نقاط وجود دارد.
  • اگرچه بریس سرامیکی بادوام است، اما آسیب ناپذیر نیست. بنابراین بهتر است در طول درمان از خوردن خوراکی‌های سفتی مانند ذرت بو داده و آب نبات خودداری کنید.
  • دندان‌ها را هر 6 ماه یک بار جرم گیری کنید.

هزینه


هزینه ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی فلزی بیشتر است. این اختلاف تعرفه در جلسه مشاوره به شما توضیح داده می‌شود تا با در نظر گرفتن عوامل مختلف، تصمیم گیری نهایی را انجام دهید. سه عامل زیر بر قیمت ارتودنسی سرامیکی تأثیر می‌گذارند:

  • قیمت مواد: موادی که در ارتودنسی سرامیکی برای سیم کشی دندان‌ها به کار برده می‌شود از نقره تهیه می‌شود، براکت‌های سرامیکی نیز از براکت‌های ارتودنسی فلزی گران‌تراند، بنابراین هزینه مربوط به مواد ارتودنسی سرامیکی بالاتر از ارتودنسی فلزی است.
  • مدت زمان درمان: ارتودنسی سرامیکی زمان‌برتر است و درمان یک مشکل یکسان با ارتودنسی سرامیکی بیشتر از ارتودنسی فلزی طول می‌کشد. بنابراین هزینه این دو نیز یکسان نیست.
  • حساسیت بریس سرامیکی: نگهداری از بریس سرامیکی دشوارتر از مراقبت از بریس فلزی است و بالطبع قیمت آن نیز بالاتر است. تعویض براکت نیز هزینه درمان را بالاتر می‌برد.
فهرست مطالب
اسکرول به بالا
تماس با کلینیک