تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی: مقایسه ماندگاری و هزینه

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

انتخاب روکش دندان برای داشتن لبخندی درخشان، ساده‌ترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید.

روکش‌ها می‌توانند زندگی شما را تغییر دهند. قسمت مشکل قضیه این است که آیا از لمینت کامپوزیتی استفاده کنید یا لمینت سرامیکی تا نتیجه مورد نظر خود را به دست آورید. کامپوزیت چیست؟ و وقتی کار تمام شد چگونه به نظر می‌رسد؟ چقدر دوام می‌آورد؟ و آیا شما برای استفاده از آن مناسب هستید یا خیر؟ قبل از انتخاب کامپوزیت یا پرسلن، سوالات بسیاری وجود دارد که باید بپرشید تا اطمینان حاصل کنید که لمینت برای شما مناسب است یا خیر. این مقاله به بررسی روکش‌های دندانی پرداخته و با مقایسه کامپوزیت و پرسلن اطمینان حاصل می‌کند که شما یک انتخاب عالی را انجام می‌دهید.

روکش دندان چیست؟ 


روکش دندان چیست؟

روکش روشی است که بر روی سطح جلوی دندان شما می‌چسبد تا ظاهر لبخند شما را تغییر دهد. روکش سطح کاملاً را می‌پوشاند و می‌تواند دندان‌های شما را سفیدتر، روشن‌تر، بزرگتر یا حتی گردتر نشان دهد. فکر کردن درباره داشتن روکش دندان مانند اکرلیک‌هایی است که بر روی ناخن قرار می‌گیرد.

روکش یک درمان زیبایی بسیار موثر برای اصلاح موارد زیر است:

  • دندان‌هایی با شلوغی متوسط
  • دندان تراش خورده
  • دندان تغییر رنگ داده، بخصوص اگر روش‌های سفید کردن دندان موثر نباشد
  • دندان‌های فاصله‌دار

همانطور که ذکر کردیم شما به طور کلی می‌توانید روکش دندان خود را از دو ماده تهیه کنید. سرامیک (پرسلن) یا کامپوزیت.

لمینت کامپوزیتی چیست؟ 

لمینت کامپوزیتی چیست؟

کامپوزیت ماده‌ای از جنس رزین با رنگ دندان است. قبل از اینکه در دهان شما قرار گیرد، شبیه پلاستیسین نرم و قالب‌پذیر است.

کامپوزیت نرم مستقیماً توسط دندانپزشک بر روی دندان شما قرار می‌گیرد و به شکل صحیح قالب می‌شود. سپس با نور آبی تثبیت می‌شود تا سخت و مانند دندان شود. هنگامی که در مطب دکتر روی صندلی دندانپزشکی نشسته‌اید، دندانپزشک شما لمینت‌های کامپوزیتی شما را شکل داده و صیقل می‌دهد.

لمینت سرامیکی چیست؟ 

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت‌های سرامیکی پوسته‌هایی ساخته شده از پرسلن با مقاومت بالا هستند که با استفاده از سیمان مخصوص دندان در قسمت جلوی دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. این لمینت‌ها در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شوند، نه مستقیماً توسط دندانپزشک.

فرآیند 


فرآیند لمینت کامپوزیتی و سرامیکی

چه شما لمینت کامپوزیتی و چه سرامیکی را انتخاب کنید، بسیار مهم است که ابتدا برای مشاوره به یک دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک باید دندان‌های شما را ببیند و مطمئن شود که شما برای انجام این روش مناسب هستید، سپس به شما توصیه می‌کند که بهترین گزینه برای شما چیست. همچنین شما باید به دندانپزشک خود اطمینان داشته باشید و با خیال راحت نتیجه کار را به او بسپارید.

موفقیت طولانی مدت روکش‌ها تا حدی به دقت و ظرافت دندانپزشک شما بستگی دارد و این دقت  با آموزش بدست می‌آید. بنابراین با دقت انتخاب کنید. (مهمتر از آن، موفقیت درمان شما به این بستگی دارد که شما به درستی از لمینت‌های خود مراقبت کنید که بعداً به آن خواهیم پرداخت). بنابراین بگذارید بگوییم شما لمینت کامپوزیتی را انتخاب می‌کنید. بعد چه؟

لمینت‌های کامپوزیتی به طور معمول در یک جلسه تکمیل می‌شوند 

دندانپزشک معمولا یک ورق آبی را روی دندان‌های تحت درمان قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که دندان خیس نیست. پزشک قبل از قرار دادن کامپوزیت و قالب‌گیری، دندان های شما را “شامپو” کرده و “condition” می‌کنند. سپس از نور آبی برای قرار دادن پلاستیسین روی یک دندان سخت استفاده می‌کنند. به محض افزودن کامپوزیت، دندانپزشک کامپوزیت را فرم داده و صیقل می‌دهد تا کاملاً با دندان‌های شما ترکیب شود. لمینت‌های کامپوزیتی نوعی باندینگ کامپوزیت هستند.

لمینت‌های سرامیکی طی دو جلسه تکمیل می‎شوند 

در اولین قرار ملاقات، ممکن است لازم باشد دندانپزشک دندان‌های شما را برای روکش‌ها “آماده” کند. این آماده‌سازی ممکن است به معنای شکل دادن لایه بیرونی مینای دندان شما باشد. سپس از دندان‌های شما قالب می‌گیرد تا برای تکنسینی که روکش‌ها را می‌سازد، بفرستند.

شما حدود یک هفته منتظر می‌مانید تا روکش‌های دائمی شما تولید شود. در این مدت دندانپزشک روکش موقتی قرار بر روی دندان‌های شما قرار می‌دهد.

در جلسه دوم، دندانپزشک روکش‌های موقتی را برداشته و روکش دائمی را می‌چسباند.

یک مزیت بزرگ در مورد لمینت کامپوزیتی این است که بی‌حسی موضعی معمولاً مورد نیاز نیست زیرا به ندرت دندان‌های شما نیاز به آماده‌سازی خواهند داشت.

“روکش‌های بدون نیاز به آماده‌سازی” نیز ممکن است گزینه خوبی باشد. زیرا نیازی به آماده‌سازی مینای دندان شما وجود ندارد. این امر به صورت جداگانه به هر مورد بستگی دارد اما اگر دندانپزشک شما بتواند آن‌ها را بدون آماده سازی تکمیل کند، پس آن‌ها نیز به طور کلی بدون نیاز به بی‌حسی موضعی انجام خواهد شد.

ظاهر 


ظاهر لمینت کامپوزیتی و سرامیکی

کیفیت ظاهری روکش‌های شما تا حد زیادی به دندانپزشک یا تکنسین سازنده آن‌ها بستگی دارد.

مهارت ساخت عالی بدون توجه به اینکه از چه ماده‌ای استفاده می‌شود، برابر است با روکش‌های بسیار زیبا. برای قرار دادن لمینت کامپوزیتی برای بدست آوردن شکل و رنگ متناسب با دندان‌های اطراف شما، مهارت فنی فوق‌العاده‌ای نیاز است.

نکته قابل توجه در مورد کامپوزیت این است که می‌توان به آن اضافه کرد و آن را تغییر داد. بنابراین اگر تصمیم دارید که روکش خود را کمی گردتر یا بلندتر کنید، می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

لمینت‌های پرسلن متناسب با شفافیت طبیعی دندان‌های شما طراحی و ساخته می‌شوند. به محض اینکه لمینت سرامیکی به دندان‌های شما چسبید، دیگر کنده نمی‌شود. بنابراین دندانپزشک قبل از چسباندن مطمئن می‌شود که لمینت کاملاً متناسب باشد، اما همیشه در آینه بررسی کنید تا قبل از نصب نهایی لمینت عیب و ایرادهای احتمالی آن برطرف شود، در غیر این صورت بعدا دچار مشکل خواهید شد.

سال‌های زیادی، لمینت‌های سرامیکی با کیفیت‌تر از لمینت‌های کامپوزیتی در نظر گرفته می‌شدند، اما من معتقدم اگر دندانپزشک ماهری را در زمینه کامپوزیت پیدا کنید، هر دوی آن‌ها می‌توانند به یک ندازه چشمگیر باشند.

هزینه 


قیمت لمینت کامپوزیتی به طور کلی کمتر از لمینت سرامیکی است. کامپوزیت به طور مستقیم توسط دندانپزشک شما در مطب نصب می‌شود و از قبل توسط یک تکنسین ساخته نمی‌شود. این امر باعث می‌شود قیمت این روکش‌ها پایین بیاید.

در مورد لمینت‌های پرسلن، اگرچه دندانپزشک دندان‌های شما را آماده می‌کند و قالب‌های لمینت را تهیه می‌کند، اما ساخت آن‌ها توسط کس دیگری انجام می‌شود. تکنسین‌های فوق‌العاده ماهری وجود دارند که از قالب‌ها روکش‌های سفارشی کاملا متناسب با دندان‌های شما می‌سازند. به همین دلیل هزینه اضافی نیز در بر دارد.

ماندگاری 


این موضوعی است که باعث می‌شود لمینت‌های سرامیکی در جایگاه بالاتری قرار بگیرند. لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی طول عمر متفاوتی دارند. پرسلن از روکش‌های کامپوزیتی محکم‌تر و مقاوم‌تر در برابر سایش است. لمینت‌های سرامیکی در صورت نگهداری مناسب می‌توانند بین 10-15 سال دوام بیاورند.

در مقابل، انتظار می‌رود لمینت‌های کامپوزیتی بین 5-7 سال دوام داشته باشد.

برای بهبود طول عمر هر دوی این روکش‌ها، باید به خوبی توسط خود شما و دندانپزشک تحت مراقبت قرار گیرند. آن‌ها دندان واقعی شما نیستند و هرگز به همان اندازه قوی نخواهند یود. مواردی مانند جویدن ناخن، ساییدن و بهداشت نامناسب دهان می‌تواند طول عمر آن‌ها را کوتاه کند.

شکستن و نگهداری 


در حالی که لمینت پرسلن به طور کلی دوام بیشتری خواهد داشت، قابلیت انعطاف‌پذیری موضوعی است که کامپوزیت در آن مزیت بیشتری دارد.

یک لمینت کامپوزیت شکسته می‌تواند به راحتی ترمیم شود. دندانپزشک شما رنگ‌هایی را که برای ساخت روکش‌های شما استفاده شده است یادداشت کرده است. به همین دلیل کامپوزیتی که بعدا به آن اضافه می‌کند، کاملا با کامپوزیت قبلی مطابقت خواهد داشت.

ترمیم لمینت سرامیکی کار آسانی نیست و این یکی از اصلی‌ترین معایب آن است.

به این فکر کنید که یک لیوان سرامیکی را روی زمین بیندازید. معمولاً در این شرایط، لیوان به قطعات زیادی تقسیم می‌شود و نمی‌توان آن‌ها را به هم چسباند. شما دیگر دیگر نمی‌توانید از آن لیوان استفاده کنید. اگر لمینت سرامیکی نیز شکسته شود، همینطور است. شما باید برای ساخت یک دندان دیگر دوباره هزینه کنید.

بنابراین، شکستن لمینت سرامیکی هزینه بالاتری نسبت به لمینت کامپوزیتی دارد، اما به خاطر داشته باشید که شکستگی لمینت‌های سرامیکی کمتر اتفاق می‌افتد. اگر نگران هزینه‌ها هستید، به یاد داشته باشید که کامپوزیت در ابتدا ارزان‌تر است اما طول عمر آن نصف طول عمر پرسلن است.

اگرچه کامپوزیت‌ها قابل ترمیم هستند، اما مشکل تغییر رنگ دارند. در لبه تمام لمینت‌های کامپوزیتی در نهایت لکه‌هایی ایجاد می‌شود. این مشکل در لمینت‌های سرامیکی وجود ندارد.

برای ماندگاری لمینت‌ها فقط از عقل خود استفاده کنید. اگر به غیر از خوردن غذا با دندان خود کار دیگری انجام می‌دهید، باید آن‌ها را ترک کنید. جویدن قلم یا ناخن، بازکردن بطری با دندان و بریدن چسب یا نخ با ندان کارهای اشتباهی هستند که طول عمر لمینت‌ها را کاهش می‌دهند.

همچنین بهتر است از گاز گرفتن مستقیم غذاهای سفت یا گاز زدن ران مرغ خودداری کنید. این کارها می‌توانند روکش‌های شما را منعطف کنند و اگر روکش‌ها به طور مکرر خم شوند، کج می‌شوند یا بدتر، می‌شکنند. شما همچنین باید معاینات منظم را توسط دندانپزشک خود انجام دهید و اطمینان حاصل کنید که توصیه‌های مربوط به تمیز کردن آن‌ها در خانه را انجام می‌دهید.

کدام روکش دندان برای شما بهتر است؟ کامپوزیت یا پرسلن؟


این تصمیم باید توسط شما و دندانپزشک گرفته شود. دندانپزشک شما را از مزایا و معایب هر دو، مشکلات احتمالی روکش مخصوص شما و مناسب بودن آن برای شما مطلع خواهد کرد. در مرحله بعد؛ انتخاب گزینه مناسب به عواملی بستگی دارد که در بالا در مورد آن‌ها صحبت کردیم. چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید، چه مقدار برای نگهداری از آن‌ها آماده هستید و چه مدت را می‌توانید برای درمان اختصاص دهید. همه این موارد در تصمیم شما تأثیر می‌گذارند.

فهرست مطالب
اسکرول به بالا
تماس با کلینیک