ارتودنسی در بارداری؛مراقبت ها و محدودیت ها

ارتودنسی در بارداری

به هیچ‌وجه نمی‌توان انکار کرد که وقتی شما برای تولد کودک دلبندتان انتظار می‌کشید، لحظاتی بسیار هیجان‌انگیز (و در عین حال دلهره‌آور) را می‌گذرانید، این طور نیست؟ در طی دوران بارداری، بدن شما تغییرات بسیار زیادی را تجربه می‌کند، بنابراین نکته‌ای که در این دوران بیش از هر زمان دیگری در گذشته اهمیت پیدا می‌کند آن است که تمام وقت خود را صرف مراقبت از خودتان نمایید. البته منظور ما فقط مراقبت از جسم نیست، بلکه مراقبت از ذهن، احساسات و عواطف نیز هست! در واقع در مدتی که یک انسان کوچک و متعلق به خود شما در درون شما در حال رشد کردن است، خونسردی و آرامش روحی برای شما اهمیت حیاتی دارد و تا قبل از آنکه کودک دلبندتان متولد می‌شود حتماً باید فرصت کافی در اختیار داشته باشید تا بتوانید بیشتر از همیشه استراحت کنید. اما آیا می‌دانستید که دقیقاً همان طور که در دوران بارداری به سلامت عمومی و تندرستی خود اهمیت می‌دهید، باید از دندان‌های خودتان هم بیشتر از گذشته مراقبت کنید؟ شاید این سؤال به ذهن شما رسیده باشد که آیا انجام درمان ارتودنسی در زمانی که باردار هستید، برای شما و کودکتان بی‌خطر است؟ ما در این مقاله یک راهنمای مفید در اختیار شما قرار می‌دهیم که در آن تمامی اطلاعاتی که در مورد انواع ارتودنسی در بارداری به آن نیاز دارید، ارائه شده است.

نیازها و شرایط افرد مختلف از درمان ارتودنسی منحصر به فرد است و ترجیحات هر فرد در مورد نحوه درمان نیز با دیگران متفاوت است. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه به منظور پاسخگویی به نیازهای همه افراد مختلف، درمان ارتودنسی را به چندین روش مختلف ارائه می نمایند. با وجود آنکه همه این روش‌ها ممکن است برای یک مادر باردار روش مناسبی نباشد، اما چند روش هم وجود دارد که به صورت کاملاً ایمن و بی‌خطر می‌توان از آنها برای مرتب کردن دندان‌ها در دوران بارداری استفاده کرد.

  • ارتودنسی فلزی: در ارتودنسی فلزی از براکت‌ها و سیم‌های فلزی برای فشار وارد کردن بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود. این فشار به تدریج باعث می‌شود که دندان‌ها به حالت ردیف و مرتب در بیایند.
  • ارتودنسی نامرئی: ارتودنسی نامرئی هم یکی از روش‌های مرتب کردن دندان‌هاست که در آن از یک سری الاینرهای پلاستیکی شفاف به منظور تولید نیروی فشاری که برای جابه‌جا کردن دندان‌ها لازم است، استفاده می‌شود. این الاینرها از نظر ظاهری نامرئی هستند و می‌توان آنها را در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن از دهان بیرون آورد. علاوه بر آن، الاینرهای ارتودنسی نامرئی خیلی کمتر از بریس‌های فلزی قدیمی موجب تحریک و ناراحتی لثه‌ها می‌شوند و به همین علت، می‌تواند برای زنان باردار روش مناسبی باشد.
  • درمان با نگهدارنده یا پلاک‌های ارتودنسی: در برخی موارد مشکل نامرتبی دندان‌ها ممکن است در حد خفیف و جزئی باشد. در این صورت استفاده از ریتینر می‌تواند برای اعمال تغییراتی که جهت صاف و ردیف کردن دندان‌ها لازم است، کفایت کند.

در صورتی که شما قصد دارید با صاف و مرتب کردن دندان‌های کج خود، زیبایی طرح لبخندتان را افزایش دهید، متخصصین ما در می‌توانند در این راه به شما کمک کنند. ما چندین روش مختلف درمان ارتودنسی را ارائه می‌کنیم که می‌تواند به صورت ایمن و مؤثر دندان‌ها را جابه‌جا کند تا افراد بزرگسال هم بتوانند به دندان‌های مرتب و لبخند جذابی که دوست دارند، دست پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌های مختلف ارتودنسی و اینکه کدام روش می‌تواند نتایجی که شما به دنبال آن هستید را به بهترین شکل برایتان حاصل کند، از طریق تماس با شماره‌های 021223923650218851667502144155090 یک نوبت مشاوره تعیین کنید. ما با کمال میل منتظر دیدار شما هستیم.

روش‌های مرتب کردن دندان‌ها در مادران باردار


دندانپزشکی بارداری

دوران بارداری مقطع بسیار مهمی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد و دندان‌های نامرتب می‌تواند باعث شود که شما کمتر میل به لبخند زدن داشته باشید و این امر بر زندگی شخصی و اجتماعی شما تأثیر منفی خواهد داشت. اما روش‌های خاصی از ارتودنسی وجود دارد که شما می‌توانید در دوران بارداری از آن برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده کنید.

روش‌های ارتودنسی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. براکت‌های فلزی مناسب برای بزرگسالان و نوجوانان هستند و می‌توان این درمان را در دوران بارداری نیز اجرا کرد. الاینرهای شفاف و نامرئی، که به صورت سفارشی برای هر فرد تهیه می‌شوند و بدون سیم و قطعات فلزی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، امکان استفاده در هنگام غذا خوردن یا بهداشت دهان را فراهم می‌کنند. هر یک از روش‌های ارتودنسی ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند و می‌توان با الاینرهای پلاستیکی یا براکت‌های فلزی، مشکلات پیچیده دهان و دندان را درمان کرد. در ابتدای دوره‌ی درمان، دندان‌ها احساس حساسیت ممکن است چرا که براکت‌های فلزی و الاینرهای پلاستیکی شفاف، نیروی فشار مداومی را برای حرکت تدریجی دندان‌ها اعمال می‌کنند.

آیا ارتودنسی را از قبل از باردار شدن شروع کرده‌اید؟


شروع یا ادامه درمان ارتودنسی با استفاده از براکت‌های فلزی، الاینرهای شفاف یا ریتینرها در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر و منطقی است. اگر شما قبل از بارداری درمان ارتودنسی را شروع کرده‌اید و در حال حاضر در دوره درمان هستید، حتماً باید خبر مسرت‌بخش بارداری خود را به متخصص ارتودنسی اطلاع دهید. این اطلاع به او کمک می‌کند تا هر گونه تنظیمات و اصلاحات لازم را با توجه به وضعیت بارداری شما انجام دهد و مراقبت‌های لازم را فراهم کند.

واقعیت‌های مهم درباره ارتودنسی در بارداری:

  • دندان‌های خود را کاملاً تمیز و درخشان نگه دارید.
  • در مدتی که بریس‌های ارتودنسی بر روی دندان های شما قرار دارد، به طور منظم دندان‌ها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • نوسانات مقدار هورمون‌ها در دوران بارداری ممکن است نوع پاسخ بدن شما به پلاک‌های دندانی و باکتری‌ها را تغییر بدهد. این تغییرات ممکن است باعث افزایش خطر بروز ژنژیویت و سایر بیماری‌های لثه در دوران بارداری شما شود.
  • در دوران بارداری سعی کنید چند جلسه بیشتر از معمول برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و آگاهی از محدودیت های ارتودنسی در بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید، چون این کار می‌تواند برای شما مفید باشد.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و تأثیر آن بر ارتودنسی


تغییراتی که در دوران بارداری در میزان بعضی از هورمون‌ها به وجود می‌آید و نیز افزایش جریان خون که در حین بارداری اتفاق می‌افتد، اغلب باعث می‌شود که حساسیت و آسیب‌پذیری دندان‌ها در این دوران افزایش پیدا کند. افزایش حسایت دندان‌ها نیز باعث می‌شود که میزان درد و ناراحتی که بیمار به خاطر ارتودنسی تجربه می‌کند، کمی بیشتر از حد معمول باشد.

در دوران بارداری معمولاً مقدار هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش پیدا می‌کند و این می‌تواند واکنش لثه‌های شما نسبت به پلاک‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا را تحت تأثیر قرار دهد. پلاک‌های دندانی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های لثه را در شما افزایش دهد. این یکی از نگرانی‌های شایع در مورد تمامی زنان باردار است، بنابراین مراقبت و بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری، صرف نظر از این که درمان ارتودنسی در بارداری انجام می‌شود یا نمی‌شود، باید با دقت بسیار بیشتری انجام گیرد.

آیا اشعه ایکس خطری ندارد؟


متخصص ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا در زمان درمان خود در معرض پرتوهای اشعه ایکس قرار نداشته باشید. اما حتماً بارداری خود را به کارکنان کلینیک ما اطلاع بدهید تا در زمان عکسبرداری از دندان‌ها، مراقبت‌های لازم در مورد اشعه ایکس انجام شود. به خاطر داشته باشید که مشاوره با متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان در بارداری ضروری است. ممکن است بتوان از همان عکس‌های اشعه ایکس که قبل از بارداری گرفته‌اید، در کنار معاینات جدیدی که بر روی دهان و دندان شما انجام می‌شود، برای تعیین بهترین برنامه درمانی جهت مرتب کردن دندان‌های شما استفاده کرد.

آیا کشیدن دندان خطری ندارد؟


در شرایط عادی، برای کشیدن دندان معمولاً از داروی بی‌حسی استفاده می‌شود. اما به طور کلی به زنان باردار توصیه می‌شود که از داروی بی‌حسی خودداری کنند. اگر دندان‌های شما در دوران بارداری نیاز به کشیدن داشته باشد، توصیه ممکن است به شما شود که یا درمان ارتودنسی خود را تا پس از تولد نوزاد به تأخیر بیندازید، یا درمان ارتودنسی را در دوران بارداری شروع کنید و کشیدن دندان را به مرحله بعد از تولد نوزاد خود موکول کنید. در هر صورت، مشورت با متخصص ارتودنسی و پزشک مراقبت‌های دندانی مناسب است.

بیماری صبحگاهی در بارداری


بیماری صبحگاهی در زنان باردار معمولاً یک مشکل شایع به حساب می‌آید، و زنان بارداری که از بریس‌های فلزی، پلاکهای شفاف یا ریتینرها استفاده می‌کنند، احتمالاً با مشکلات بیشتری در زمینه بیماری صبحگاهی مواجه خواهند شد. علائم بیماری صبحگاهی به طور عمده در سه ماهه اول دوران بارداری رخ می‌دهند. حتماً توجه داشته باشید که اگر با استفراغ شدید مواجه شوید، الزاماً دندان‌های خود را مسواک بزنید و دهان خود را به دقت بشویید، زیرا اسیدهای موجود در شیره معده ممکن است به دندان‌های شما آسیب برساند.

ویار بارداری و محدودیت‌های غذایی در ارتودنسی


حتماً به یاد داشته باشید که حضور براکت‌ها در ارتودنسی فلزی ممکن است باعث محدودیت در مصرف برخی از غذاها شود. اما خوشبختانه، بسیاری از مواردی که به براکت‌ها آسیب می‌زنند، معمولاً در لیست غذاهای توصیه‌شده برای زنان باردار وارد نمی‌شوند. برخی از غذاهای چسبنده و مشکل‌ساز مثل ذرت بوداده (پاپ کورن)، آجیل، کرم کارامل و یخ در ویار بارداری معمولاً ممنوع نیستند. در واقع، اغلب زنان باردار می‌توانند از غذاهای حاوی ویتامین، مواد معدنی و عناصر غذایی مورد نیازشان استفاده کنند. در صورت نیاز، می‌توان از مکمل‌ها یا جایگزین‌های سالم برای رفع ویار شدید استفاده نمود.

اگر در زمان بارداری هوس آجیل کردید، ممکن است با مصرف یک جایگزین یا مکمل حاوی اسیدهای چرب ضروری بتوانید این هوس خود را رفع کنید. مکمل‌های امگا 3 و امگا 6 می‌تواند میل شدید به آجیل را برطرف کند. میل به جویدن یا مکیدن یخ معمولاً به خاطر تشنگی یا بی‌آب شدن بدن شماست، اما می‌تواند به علت کمبود آهن یا فولات یا ویتامین B12 هم باشد. برای رفع هوس شدید به جویدن یخ در دوران بارداری خود می‌توانید یک سری غذاها یا مکمل‌های حاوی آهن را با صلاحدید پزشک خود به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

فهرست مطالب
اسکرول به بالا
تماس با کلینیک